آموزش سئو و بهینه سازی سایت

آموزش سئو , سئو سایت

آموزش سئو و بهینه سازی سایت

آموزش سئو , سئو سایت

پیوندها

نام سایت با پسوند دامنه ir بهتر است یا com؟

سه شنبه, ۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۳۵ ب.ظ

دامنه ir بهتر است یا com؟ هنگام خرید دامنه برای وب سایت، به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ تفاوت دامنه های اینترنتی چیست و پسوند دامنه چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ این ها برخی از سوالاتی هستند که ذهن افراد را هنگام انتخاب دامنه وب سایت به خود مشغول می کنند. در این راهنمای انتخاب دامنه وب سایت به تمامی این سوالات پاسخ می دهیم.

برای پاسخ به سوال دامنه ir بهتر است یا com، ابتدا باید تفاوت دامنه های اینترنتی را بدانیم و محدودیت هایی که ممکن است وجود داشته باشند را بشناسیم. در این صفحه ابتدا به تفاوت دامنه ir و com خواهیم پرداخت و سپس مهمترین نکاتی را که هنگام انتخاب دامنه یا همان آدرس سایت باید مدنظر گرفت را بیان خواهیم کرد.

تفاوت دامنه ir و com

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که دامنه com چیست و چه کاربردی دارد. عبارت com از کلمه commercial به معنای تجارت گرفته شده است. در گذشته معمولا سایت هایی که قصد انجام فعالیت های تجاری داشتند از این پسوند دامنه استفاده می کردند؛ اما به مرور زمان نوع کاربری این پسوند محبوب عمومی تر شده و در حال حاضر آن را به عنوان یک پسوند دامنه بین المللی و معتبر می شناسند.

دامنه ir چیست؟ ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر، پسوند دامنه سایت مختص خود را دارد که ir می باشد. اما داشتن دامنه با پسوند ir یا هر پسوند ملی دیگری، به معنای داشتن محدودیت دسترسی از سایر نقاط جهان نیست؛ بلکه این سایت ها به راحتی می توانند فعالیت های بین المللی انجام داده و حتی نسخه هایی با زبان های مختلف داشته باشند.

به عبارت دیگر کاربرد پسوند دامنه های ملی تنها برای این است که کاربران بدانند سایت متعلق به چه کشوری می باشد. حال که می دانید دامنه com چیست و با دامنه ir نیز آشنا شدید، به تفاوت دامنه ir و com خواهیم پرداخت و خواهیم گفت که بر اساس شرایط وب سایت، دامنه ir بهتر است یا com.

1. تفاوت قیمت دامنه ir و com

قیمت دامنه com حدودا 10 برار قیمت دامنه ir می باشد. از آنجا که خرید دامنه com از مراکز غیر ایرانی انجام می شود، در نهایت نرخ قیمت این دامنه براساس دلار محاسبه شده و درنتیجه قیمت بیشتری خواهد داشت.

2. میزان اعتماد کاربران

جهت خرید دامنه ir، سخت گیری های بیشتری انجام می شود و تمامی اطلاعات شخص خریدار، در سامانه های فروش دامنه ثبت می شود؛ اما این سخت گیری ها هنگام خرید دامنه com کمتر است.

به همین دلیل در صورت بروز مشکل و اختلاف بین کاربر و صاحب سایت (مانند اختلافات مربوط به پرداخت هزینه ها) پیگیری قضایی دامنه های ir در ایران بسیار آسان تر است. بنابراین معمولا کاربران داخلی، اعتماد بیشتری به سایت هایی با دامنه ir دارند.

3. سهولت در انتخاب دامنه

اگر فقط یک بار دامنه ثبت کرده باشید، می دانید که نام انتخابی شما باید با پسوند مدنظرتان آزاد باشد، یعنی نباید کسی قبل از شما آن نام را با پسوند مدنظر شما ثبت کرده باشد؛ در غیر این صورت شما قادر به ثبت دامنه مدنظرتان نخواهید بود.

به عبارت دیگر دامنه سایت ها باید یونیک (غیر تکراری) باشد. از آنجا که دامنه com در تمام دنیا مورد توجه و محبوب است، امکان این که نام مدنظر شما قبلا با این پسوند ثبت شده باشد زیاد است؛ بخصوص اگر این نام مفهوم انگلیسی و بین المللی داشته باشد.

اما دامنه ir معمولا فقط توسط افراد ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد و دامنه های آزاد (ثبت نشده) بیشتری دارد. بنابراین از دیگر گزینه های تفاوت دامنه ir و com، می توان به رقابت کمتر و داشتن دامنه های آزاد بیشتر در پسوند ir اشاره کرد.

4. تفاوت دامنه ir و com از نظر تبلیغات

دیگر تفاوت دامنه ir و com، محدودیت های تبلیغاتی است. در گذشته نه چندان دور، دامنه های ir در لیست تحریم بسیاری از پلتفرم های تبلیغاتی بین المللی مانند گوگل وجود داشت. هرچند که مدتی است این تحریم ها برداشته شده اما با تغییر و تحولات سیاسی، ممکن است مجددا دامنه ir در لیست این تحریم ها قرار بگیرد.

البته در زمان تحریم نیز روش های جهت دور زدن آن ها و ثبت تبلیغات برای دامنه ir وجود داشت اما این روش ها هزینه های مختص خود را داشتند.

از سوی دیگر در پلتفرم های تبلیغاتی ایرانی، مانند تبلیغات صدا و سیما، امکان تبلیغ سایت با پسوند com و برخی از پسوند های بین المللی دیگر وجود نداشت. درحال حاضر این امکان وجود دارد اما تضمینی برای ادامه آن نیست و ممکن است بازهم محدودیت های تبلیغاتی برای دامنه com در پلتفرم های ایرانی اعمال شود.

برای این که تشخیص دهید برای وب سایت شما دامنه ir بهتر است یا com، باید تفاوت های ذکر شده، استراتژی های تبلیغات و همچنین محدودیت های دامنه ir را که در ادامه ذکر خواهند شد، مدنظر قرار دهید.

مشکلات و محدودیت های دامنه ir

همان طور که ذکر شد، دامنه ir نبست به com ممکن است مشکلات و محدودیت هایی داشته باشند. بخصوص هنگامی که مخاطبان هدف شما خارج از ایران بوده یا زبانی بجز زبان فارسی داشته باشند. در ادامه برخی از مهمترین مواردی را که می توان از آن ها به عنوان مشکل دامنه های ir یاد کرد بیان می کنیم.

1. عدم اعتماد کاربران غیر ایرانی

به طور کلی دامنه های ملی و غیر بین المللی، برای کاربران سایر کشور ها ناشناخته بوده و چندان قابل اعتماد نیستند. معمولا کاربران اطاعات کافی نسبت به تفاوت دامنه های اینترنتی نداشته و ممکن است به سایت هایی با پسوندهای ناشناخته بدبین باشند.

این موضوع نه تنها در مورد دامنه ir، بلکه در مورد سایر پسوند دامنه های ملی مانند rus (دامنه ملی کشور روسیه) یا پسوند tr (پسوند دامنه مربوط به کشور ترکیه) صدق می کند. بنابراین احتمال عدم اطمینان کاربران بین المللی را می توان به عنوان مشکل دامنه های ir و سایر دامنه های غیر معروف در سطح جهانی عنوان کرد.

2. SSL های گران قیمت

یکی دیگر از محدودیت های دامنه ir، نیاز به پرداخت هزینه بالا جهت تهیه SSL می باشد. SSL که مخفف شده سه عبارت Secure Socket Layer است، یک پروتکل امن جهت انتقال اطلاعات بین کاربر و سرور می باشد. پروتکل سایت دارای SSL، از http به https تغییر می کند و موجب افزایش امنیت، اطمینان کاربران و اعتماد گوگل به سایت می شود. (داشتن SSL در سئو سایت، بخصوص سایت های دارای پرداخت آنلاین و ایجاد حساب کاربری تاثیر مهمی دارد و برای سئو یک امتیاز محسوب می شود)

از دیگر مواردی که می توان به عنوان مشکل دامنه های ir نام برد، این است که هزینه خرید SSL برای این دامنه ها در مقایسه با دامنه com بیشتر است.

هنگامی که می خواهید تصمیم بگیرید که برای سایت شما دامنه ir بهتر است یا com، این موضوع می تواند در رسیدن پاسخ صحیح به شما کمک کند؛ زیرا برخی از سایت ها نیازی زیادی به داشتن SSL و پرداخت هزینه بابت آن ندارند. همچنین اغلب شرکت های ارائه دهنده هاست وب سایت، نوعی از SSL را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

3. وجود برخی تحریم ها برای دامنه های ir

متاسفانه برخی از وب سایت ها و پلتفرم های خارجی، مجبور هستند به دلیل تابعیت از قوانین بین المللی، از ارائه خدمات به وب سایت ها و شرکت های ایرانی خودداری کنند. یکی از روش های تشخیص برای ایرانی بودن یک وب سایت، داشتن پسوند دامنه ir است. از دیگر محدودیت های دامنه ir، وجود برخی تحریم ها برای این پسوند دامنه ملی است.

دامنه co چیست؟

دامنه co چیست؟ این پسوند دامنه که امروزه از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد، در ابتدا مربوط به کشور کلمبیا بود. از سال 2010 امکان خرید و ثبت دامنه با این پسوند، برای سایر کشور ها و شرکت ها آزاد شد.

دلیل محبوبیت دامنه co چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد که دلایل محبوبیت و استفاده بین المللی دامنه co چیست؟ مخاطبان و کاربران می توانند به راحتی دامنه های co را به خاطر بسپارند؛ زیرا این پسوند دامنه مختصر و کوتاه می باشد. همچنین یکی دیگر از دلایل محبوبیت دامنه co، شباهت زیاد آن به پسوند com است.

از سوی دیگر بسیاری از افراد حروف co را مخفف شده عباراتی مانند Corporation، Company و commerce (به معنی شرکت و تجارت) می دانند، به همین دلیل این پسوند دامنه مورد توجه و استقبال شرکت ها و وب سایت های تجارت الکترونیک قرار گرفته است. یکی از مهم ترین دلایل گران بودن دامنه co نیز همین امر می باشد.

در سئو سایت، تاثیر پسوند دامنه ir بهتر است یا com؟

اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان سئو بر این باور هستند که پسوند دامنه سایت، تاثیری در سئو ندارد. اما در این بین نیز برخی از کارشناسان درباره این که دامنه ir بهتر است یا com، معتقدند که دامنه های ملی، تاثیر بسیار کمی در سئو محلی دارند.

برای مثال، سایت های دارای دامنه ir، ممکن است برای جستجو های فارسی که داخل ایران انجام می شوند، برتری بسیار ناچیزی نسبت به سایت هایی با سایر پسوندها داشته باشند.

جدا از بحث سئو، ایده آل ترین حالتی که پیشنهاد می شود این است که سایت خود را هم با پسوند ir و هم با پسوند com ثبت نمایید (هر دو دامنه را خریداری کنید). برای مثال می توانید سایت خود را با پسوند ir ایجاد نموده و URL سایت را با پسوند com، روی آن ریدایرکت نمایید.

دلیل این پیشنهاد این است که ممکن است در آینده رقبای سایت شما، آدرس سایتتان را پسوند دیگر (که خریداری نکرده‌اید) ثبت کنند و از طریق آن برای وب سایت شما برندینگ منفی کرده یا روی سئو سایتتان تاثیر مخرب بگذارند. همچنین ثبت کردن سایت با هردو پسوند ir و com، سبب می شود در صورت اشتباه کاربران در تایپ دامنه شما، باز هم به وب سایت شما هدایت شوند.

به عنوان مثال اگر سایت شما با پسوند ir ایجاد شده باشد و پسوند com را نیز روی آن ریدایرکت کرده باشید، کاربری که به اشتباه در آدرس بار مرورگر خود نشانی سایت شما را با پسوند com تایپ کند، باز هم به وب سایت شما راه پیدا خواهد کرد.

جمع بندی

در این صفحه موارد مهمی مانند محدودیت ها و مشکل دامنه های ir را بیان کردیم و گفتیم دامنه com چیست. برای این که بدانید دامنه ir بهتر است یا com، همه چیز به شرایط شما و وب سایتی که قصد راه اندازی آن را دارید بستگی دارد.

به عبارت دیگر نمی توان گفت دامنه ir بهتر است یا com، بلکه هریک مزایا و معایبی دارند که باید مورد بررسی قرار بگیرند. در این مقاله تمامی نکات مهم هنگام انتخاب پسوند دامنه را بیان کردیم و حال شما تفاوت دامنه های اینترنتی می دانید. بنابراین می توانید تصمیم بگیرید که برای وب سایت شما دامنه ir بهتر است یا com.

  • FNS