آموزش سئو و بهینه سازی سایت

آموزش سئو , سئو سایت

آموزش سئو و بهینه سازی سایت

آموزش سئو , سئو سایت

پیوندها

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

آیا سئو تکنیکال هنوز کاربرد دارد؟

معمولا افرادی که اخیرا یادگیری سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو را شروع می کنند، با حجم زیادی از مقالات مرتبط با بازاریابی محتوایی رو به رو می شوند. همچنین در این مقالات بیشتر بر تکنیک‌های سئو درونی صفحات سایت که مرتبط با بازاریابی محتوایی هستند تاکید می شود. این افراد پس از ماه‌ها مطالعه تازه با مباحث تکنیکال و اصلی سئو مواجه می شوند. آیا سئو همان بازاریابی محتوایی است؟، سئو تکنیکال چقدر اهمیت دارد؟ و … سوالاتی هستند که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد.

تغییرات سئو

سئو از ابتدای تولد موتورهای جستجو و رتبه بندی سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو، بحثی تکنیکال بود و افرادی که سئوکار یا متخصص سئو بودند اغلب دانش برنامه نویسی داشتند. تا قبل از سال ۲۰۱۱ سئوکاران به اندازه‌ای از ترفندهای سئو کلاه سیاه برای ارتقای رتبه سایت‌های خود استفاده کردند، که کمپانی گوگل (بزرگ ترین موتور جستجوی اینترنتی) مجبور شد الگوریتم‌های رتبه بندی خود را پیچیده تر و به روز کند. این اقدامات در راستای بهبود تجربه کاربری موتور جستجوی گوگل بود و کمپانی گوگل با این کار قصد داشت رتبه سایت‌هایی با محتوای ضعیف و کپی شده را در صفحه نتایج جستجو کاهش دهد.

بعد از معرفی الگوریتم پاندا گوگل در سال ۲۰۱۱ و معرفی الگوریتم پنگوئن در سال ۲۰۱۲ ، انقلابی در موتور جستجو گوگل به وجود آمد و رتبه سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. گوگل توسط این دو الگوریتم سایت‌های زیادی را مورد جریمه قرار داد و از صفحه نتایج خود حذف نمود. در واقع این دو الگوریتم رتبه بندی گوگل باعث شدند بسیاری از تکنیک‌های رایج سئو که غالبا کلاه سیاه بودند، منسوخ شود.

پس از این اتفاقات، سئو بیشتر به سمت بازاریابی محتوایی و بازاریابی جاذبه ای (درونگرا) حرکت کرد. یعنی سایت‌ها برای بدست آوردن رتبه‌های خوب در نتایج جستجو می بایست محتوایی تولید می کردند که برای کاربران مفید باشد. با این کار سایت‌ها به ازای کلمات کلیدی متعددی در نتایج جستجوی گوگل رتبه می گرفتند و ترافیک ورودی خود را افزایش می دادند.

سئوکار یا نویسنده محتوا؟

آپدیت الگوریتم‌های گوگل بعد از سال ۲۰۱۱ موجب شد بسیاری از بازاریابان وارد حوزه سئو شوند و با تولید محتوایی تخصصی و جذاب رتبه سایت‌ها را در گوگل ارتقا دهند. این بازاریابان چون نویسنده‌های بهتری بودند و با تکنیک‌های ژورنالیستی آشنایی داشتند به رقیبی برای سئوکاران قدیمی تبدیل شدند. سئو کاران قدیمی که اکثرا برنامه نویس بودند و تعریفشان از سئو، سئو تکنیکال بود تا مدتی با این قضیه مشکل داشتند تا بالاخره به ارزش تولید محتوا پی بردند و استراتژی‌های سئو خود را تغییر دادند.

چرا سایت من رتبه خوبی در گوگل ندارد؟

این سوالی است که معمولا افرادی که به تولید محتوا در سایتشان پرداخته اند و از اصول تکنیکال سئو غافل بوده اند، می پرسند. درست است که تولید و سئو محتوا در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، ولی سئو تکنیکال سایت رفته رفته در حال آمدن به روی صحنه است. با آپدیت الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل، ارزش و اهمیت سئو تکنیکال بیش از پیش روشن شده و سایت‌هایی که استانداردهای موتورهای جستجو را رعایت نکنند رتبه خوبی را در بلندمدت بدست نخواهند آورد.

سئو به طور ذاتی با دانش برنامه نویسی مرتبط بوده و بدون آشنایی صحیح با زبان HTML و CSS و JavaScript و … نمی توان سایت‌ها را به طور اصولی سئو نمود.

سئو تکنیکال یا بازاریابی محتوایی

۵ نکته مهم در سئو تکنیکال

۱.آشنایی با اصول DOM

DOM که مخفف عبارت Document Object Model است یک رابط برنامه نویسی برای سندهای XML  و HTML بوده که برنامه نویسان با استفاده از آن می توانند به ایجاد یک سند XML و یا HTML، حرکت در طول ساختار سند، افزودن، اصلاح و یا حذف المان های آن اقدام کنند.  آشنایی با اصول فنی مرورگرهای اینترنتی و نحوه دریافت و نمایش اطلاعات سایت در آن ها بسیار ضروری و پایه ای است.

۲.آشنایی با اصول Critical Rendering Path

Critical Rendering Path به مجموعه رویدادهایی می گویند که مرورگر اینترنتی برای نمایش اولیه صفحه وب بر روی صفحه نمایش طی می کند. آشنایی با اینکه چگونه یک مرورگر یک صفحه سایت را می سازد و چه کاری در نحوه ارائه صفحه می تواند سرعت بارگذاری آن را افزایش دهد، بسیار حائز اهمیت است.

۳.آشنایی با داده های ساختار یافته و مارک آپ

آشنایی با متاتگ‌ها برای درک اینکه گوگل چگونه اطلاعات موجود در صفحه سایت را می خواند، بسیار ضروری است.

۴.فاکتورهای مهم در سرعت بارگذاری صفحات سایت

به غیر از سه موردی که در بالا به آن اشاره شد، آشنایی با سایر مباحث تکنیکال موثر بر سرعت بارگذاری صفحات سایت بسیار مهم است. البته بحث فراتر از سرعت بارگذاری بوده و به کیفیت تجربه کاربری (UX) سایت نیز مربوط می شود. گوگل در جدیدترین الگوریتم های رتبه بندی خود به کیفیت تجربه کاربری (UX) سایت ها که سرعت بارگذاری یکی از آن است، اهمیت ویژه ای داده است.

۵.آشنایی با زبان جاوا اسکریپت

زبان جاوا اسکریپت کاربرد گسترده ای در سایت‌ها و صفحات اینترنتی دارد و به کمک این زبان می‌توان به اشیاء داخل صفحات HTML دسترسی پیدا کرد و آن‌ها را تغییر داد. داشتن درک صحیحی از این زبان و ارتباطش با زبان HTML بسیار مهم است.

نظر شما در مورد اهمیت سئو تکنیکال در مقابل سئو محتوا چیست؟ در بخش نظرات از تجربیات خود برای ما بگویید.

  • FNS

با گذشت سال ها از معرفی سئو و تغییراتی که از سال ۲۰۱۱ به بعد در دنیای سئو به وجود آمد، برخی تصور می کنند که دوره ی سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به اتمام رسیده و باید به دنبال روش های جدیدی جهت افزایش فروش خود در فضای آنلاین باشند. در حالی که سئو خوب همیشه می توانید روشی قدرتمند و کاربردی برای حضوری موثر در فضای مجازی باشد.

از دیدگاه استراتژیک، سئو خوب سایت مزایایی دارد که موجب می شود نسبت به بسیاری از روش های بازاریابی دیجیتال بهتر باشد و نتایجی بلندمدت ایجاد کند. در ادامه به ۵ نکته که باعث می شود سئو خوب همچنان جز بهترین استراتژی های بازاریابی اینترنتی باشد، اشاره می کنیم.

۱. کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغات اینترنتی

بازاریابی و تبلیغات در اینترنت روش های مختلفی دارد که بعضی از آن ها هزینه زیادی دارند. برخی از مهم ترین روش های بازاریابی اینترنتی عبارتند از:

  • تبلیغات کلیکی گوگل (Google Adwords)

در این روش که ماهیت مزایده ای دارد، افراد بر اساس کلمات کلیدی مورد نظرشان در موتور جستجوی گوگل تبلیغ می کنند. به صورتی که وقتی کاربری یک عبارت کلیدی (برای مثال: خرید بلیط هواپیما) را در گوگل جستجو می کند، گوگل آدرس سایت آن ها را در صفحه اول نتایج و در بخش نتایج پولی نمایش می دهد. سپس هر کاربری که بر روی لینک تبلیغ آن ها کلیک کند پولی از حساب کاربری‌ شرکت کسر می شود.

تبلیغات کلیکی گوگل جز بهترین روش های تبلیغات اینترنتی است، اما به دلیل وجود تحریم های گوگل و نرخ تبدیل بالای دلار نسبت به تومان، عموما برای شرکت های ایرانی به صرفه نبوده و نیاز به سرمایه زیادی دارد. از طرفی چون تبلیغات کلیکی گوگل ماهیتی مزایده ای دارد، در کلمات کلیدی رقابتی نرخ قیمت هر کلیک به شدت افزایش می یابد.

نکته مهم دیگر آن است که سایت شما تا زمانی که پول پرداخت کنید در صفحه اول گوگل می ماند و ترافیکی مستمر نصیب سایت شما نمی شود. مزیت سئو خوب کسب ترافیکی پایدار برای سایت بدون نیاز به صرف هزینه تبلیغاتی مدام است. همچنین شما اگر همان هزینه تبلیغات کلیکی گوگل را صرف تولید محتوای با کیفیت و سئو شده کنید، در آینده ترافیکی مستمر نصیب سایت‌تان می شود.

  • بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی یکی از بهترین روش ها برای برندینگ در فضای آنلاین است. برای نشان دادن اینکه شرکت فعال و پویاست و با حضور خود در شبکه های اجتماعی برای مخاطبان و مشتریانش ارزش تولید می کند. تدوین استراتژی مناسب و کارآمد برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی کار ساده ای نیست و گاهی نیازمند صرف سرمایه قابل توجهی است. در ضمن تمامی فعالیت های بازاریابی در این شبکه ها نهایتا باید منجر به رساندن مخاطبان به سایت شرکت شود و از این طریق ترافیک ورودی سایت افزایش پیدا کند.

نکته قابل توجه دیگر آن است که سهم عمده ترافیک ورودی هر سایت را عموما گوگل و سایر موتورهای جستجو تشکیل می دهند. پس با سئو خوب می توان ترافیک ورودی سایت را به طور مستقیم افزایش داد و نگران فیلترینگ یک شبکه اجتماعی خاص و کاهش ترافیک ورودی از آن به سایت نشد.

  • تبلیغات کلیکی و بنری در سایت های ایرانی

تبلیغات کلیکی و بنری در سایت های ایرانی نیز چون ماهیت تبلیغاتی دارند تا زمانی ادامه می یابند که پول صرف آن‌ها شود. همچنین تجربه ثابت کرده که این نوع تبلیغات دارای ایرادات زیادی هستند و لزوما باعث افزایش فروش سایت نمی شوند. این نوع تبلیغات بیشتر از نظر بهبود آنلاین برندینگ شرکت در اینترنت موثر است. تبلیغات بنری و کلیکی همانند تبلیغات کلیکی گوگل به دلیل مقطعی بودن در مقابل سئو خوب، ضعف بزرگی دارند و ترافیکی مستمر نصیب سایت نمی کنند.

سئو خوب سایت یک استراتژی موفق است

۲. حفظ سهم بازار

یکی از بزرگترین دغدغه های هر شرکتی حفظ سهم بازار خود در بلند مدت است. با توجه به شرایط رقابتی موجود در اکثر کسب و کارهای سودده، شما برای اینکه بتوانید سهم بازار خود را افزایش دهید یا حتی حفظ کنید، باید سهم رقبای‌تان را تصاحب کنید. امروزه که اکثر افراد برای کسب اطلاعات و خرید از گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده می کنند، سئو خوب سایت و بودن در صفحه اول نتایج گوگل به ازای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شرکت، می تواند نقش مهمی در نمایش نفوذ شرکت شما در بازار داشته باشد. اینگونه افراد زمانی که به دنبال خدمات و محصولات مرتبط با کسب و کار شما باشند، نام سایت شرکت شما را در اکثر صفحات گوگل می بینند و همین امر برای جلب اعتماد آن ها بسیار موثر است.

۳. آنلاین برندینگ

شما زمانی می توانید فروش شرکت خود را از طریق سایت افزایش دهید که تبدیل به برند شناخته شده ای در فضای آنلاین شوید. برند اینترنتی یک شرکت لزوما تاثیر گرفته از برند آن شرکت در دنیای واقعی نیست. خصوصا اگر فردی یک شرکت را اولین بار در اینترنت پیدا کند، در ذهنش هیچ تصویری از برند آن در دنیای واقعی ندارد و هر چه در اینترنت ببیند، در شکل گیری تصویر برند آن شرکت در ذهنش موثر است.

سئو خوب چون باعث افزایش دیده شدن سایت شرکت شما در گوگل می شود، تاثیر مثبتی در شکل گیری برند اینترنتی شرکت‌تان دارد. مخاطبان محصولات و خدمات کسب و کار شما وقتی به دنبال نیازمندی های خود در گوگل هستند، نام شرکت شما را در صدر نتایج گوگل دیده و وارد سایت شما می شوند. اگر طراحی سایت شما خوب و جذاب باشد، احتمال اینکه فرد شرکت شما را در مقایسه با رقیبان انتخاب کند افزایش می یابد.

۴. افزایش کارآمدی کمپین های بازاریابی

یک از نکات جالب هنگام برگزاری کمپین های بازاریابی و تبلیغات در رسانه های غیر اینترنتی، افزایش ترافیک ورودی از گوگل به سایت شرکت است. برای مثال وقتی افراد نام شرکت را در تلویزیون می بینند یا بیلبورد آن را در بزرگراه مشاهده می کنند، برای ارضای کنجکاوی خود نام شرکت را در گوگل جستجو کرده و وارد سایت آن می شوند.

مشکلی که بسیاری از شرکت های معروف ایرانی با آن رو به رو هستند، عدم سئو خوب سایت شرکت است. این مشکل زمانی حاد می شود که افراد در هنگام جستجوی نام شرکت در گوگل وارد سایت های متفرقه یا سایت نمایندگی های آن شرکت می شوند و سایت اصلی بازدیدکننده قابل توجهی جذب نمی کند. این مسئله از ابعاد مختلفی اعتبار شرکت را زیر سوال برده و آن ها را در رسیدن به اهداف‌شان با چالش رو به رو می کند.

۵. توسعه محصولات و خدمات

سئو و تحلیل رفتار کاربران از طریق ترافیک ورودی به سایت می تواند دید خوبی نسبت به علایق و سلایق مشتریان شرکت بدست دهد. در انجام تحقیقات بازار می توان با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکز و کنسول جستجوی گوگل، نحوه رفتار و نگرش کاربران به موضوعات سایت را بررسی نمود و اطلاعات مفیدی را برای توسعه محصولات و خدمات جدید به دست آورد.

 

  • FNS