آموزش سئو و بهینه سازی سایت

آموزش سئو , سئو سایت

آموزش سئو و بهینه سازی سایت

آموزش سئو , سئو سایت

پیوندها

۱۶ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

مدتی پیش هفتمین بخش از آموزش جامع رنکینگ گوگل را ارائه کردیم که در خصوص سیگنالهای سایت محور مانند سرعت، رابط کاربری موبایلی، https و نشانه گذاری بود. این هفته در بخش هشتم نگاهی به لینک های داخلی می اندازیم.

لینکدهی داخلی

لینک داخلی چیست؟ خوب اگر روی چنین لینکی کلیک کنید به یکی از صفحات سایت خودتان می رسید. عملکرد لینک های داخلی بسیار مفید است. با استفاده از آنها شما میتوانید به سایتتان کمک کنید که قابلیت های بازخوردی خود در قبال کاربران و سطح کیفی بخش های مختلف خود را بالاتر ببرید.

  1. لینک های داخلی میتواند به کابران کمک کند تا چارچوب کاری سایت شما و بخش های موردنظر خود را به خوبی دریابند.
  2. لینک های داخلی کاربران را درون سایت شما نگه میدارد! خصوصا اگر محتوای لینک های داخلی بهم مرتبط باشند.
  3. اگر خاطرتان باشد در بسیاری از مقالات در خصوص اهمیت مدت زمان حضور کاربران در سایت صحبت کردیم، لینک داخلی باعث میشود که این زمان افزایش یابد، یعنی کاربر برای یک موضوع که در نتایج جستجو بوده است به سایت شما مراجعه میکند اما با استفاده از لینک داخلی چند مقاله دیگر را نیز مطالعه میکند و این یعنی بازدید بیشتر و زمان ماندگاری بیشتر. همچنین نرخ بونس (درصدی از کاربران که به محض ورود به سایت آن را ترک میکنند) شما را کاهش میدهد.
  4. لینک های داخلی به جستجوگر گوگل کمک زیادی می کنند که گوگل صفحات سایت شما را سریعتر ایندکس کند. ربات های گوگل که برای  تعیین کیفیت محتوای شما به سایتتان وارد میشوند، راحتتر می توانند محتوای شما را راستی آزمایی کنند.
  5. موتورهای جستجو می بینند که بعضی از صفحات داخلی به کررات توسط شما در محتوایتان لینک شده اند لذا پی میبرند که آن محتوا قطعا حاوی مطالب مهمی هستند.
  6. لینکدهی داخلی به صفحه ای خاص باعث میشود که اعتباری خاص به آن داده شود.
  7. لینکدهی داخلی یکی از معدود روشهایی است که ما میتوانیم استفاده کنیم تا به گوگل و کاربران بگوییم فلان صفحه اهمیت زیادی دارد. در واقع با اینکار شما میتوانید پلی بین محتوای شناخته شده و معتبرتان با محتوایی که از نظر شما با ارزش است ولی به خوبی شناخته نشده است، ایجاد کنید. به عنوان مثال میتوانید یک لینک از پستی که کاملا مناسب است و بازدید ترافیکی خوبی از طرف کابران و موتورهای جستجو دارد را به مطلبی که درخصوص کسب و کار شما است لینک کنید.
  8. لینک های ناقص سیگنال های بدی به گوگل ارسال میکنند، چرا که سایت شما را ناقص یا در بهترین حالت غیر مربوط جلوه میدهند لذا نادیده گرفته میشوند.

Anchor text

  1. با استفاده از anchor text واضح (کلمات مشخص شده و قابل کلیک در هر لینکی) میتوانید به بالابردن رنک خود در آن کلمات خاص کمک کنید. اگر میخواهیم این مقاله برای عبارت “راهنمای لینک داخلی” رنک پیدا کند بایستی با استفاده از anchor text های مشابه یا متفاوت در دیگر پستهایمان به آن لینک دهیم. اینکار به گوگل میگوید که این پست با کاربرانی که عبارت “راهنمای لینک داخلی” را جستجو کرده اند در ارتباط است.
  2. برخی از سئوکاران توصیه میکنند که استفاده از anchor text مختلف برای اشاره به صفحه ای خاص، باعث میشود که گوگل آن را مشکوک تشخیص دهد که بنده هم تا حدودی آن را قبول دارم. لطفا بیش از حد از لینک های داخلی استفاده نکنید.

Hub pages

  1. ممکن است اینگونه حس کنید که لینک دادن به صفحه ای هاب، میتواند به سایت شما کمک کند که در نتایج جستجو جایگاهی بدست آورد. صفحه هاب صفحه ای است که در مورد موضوع یا کلمه کلیدی خاصی است که میتواند صفحه تگ یا شاید یک دسته بندی باشد مانند صفحه آموزش سئو سایت ما.

این صفحه با محتوای جدید بروزرسانی میشود و لذا همیشه برای گوگل تازه و با ارزش تلقی میشود. به ذکر مثالی خوب از گراهام چارلتون میپردازیم: مقالات جدید معمولا مختصر هستند و در رنک جستجو بالا و پایین میشوند. با اینحال لینک کردن انها به صفحات هاب به گوگل کمک میکند دریابد که این مقاله بایستی برای کلمه کلیدی یا موضوعی خاص رنک پیدا کند.

 

  • FNS

هشتگ در توییتر، کاربران متفاوتی که در مورد یک موضوع مشترک بحث می کنند و ارتباطی با یکدیگر ندارند را به یک جریان مشترک هدایت می کند. در واقع شما می توانید با جست وجوی یک هشتگ که مورد علاقه شما است تمامی پست های مرتبط با آن را ببینید و یا پستی را در مورد آن منتشر کنید. بنابراین هشتگ بسیار با ارزش است و لازم است که قبل از هرکاری بدانیم که در شبکه های اجتماعی مختلف مانند توییر  از آنها چگونه کمک بگیریم. پس شروع می کنیم!

من در توییتر به دنبال مطالب مربوط به بهینه سازی سایت هستم. بنابراین در قسمت جست و جوی توییتر عبارت “سئو سایت” را وارد می کنم.

همانطور که مشخص است، توییتر روش های مختلفی را برای اتصال به هشتگ در اختیار گذاشته است.


آموزش استفاده از هشتگ در توییتر,اصول استفاده از هشتگ در توییتر,روش استفاده از هشتگ توییتر

Top: جریانی از یک هشتگ که بیشترین بازدید را داشته است. معمولا توییت های این جریان متعلق به افراد یا برندهای قدرتمندی  است که فالوورهای فراوانی دارند.

Latest: جدیدترین توییت های به اشتراک گذاری شده را نمایش می دهد.

People: توییت هایی که توسط افراد مختلف به اشتراک گذاشته اند نمایش می دهد.

News: یک جریان زنده از توییت ها که از هشتگ مورد نظر شما استفاده کرده است. اما با این تفاوت که توسط منابع خبری و منتشران رسمی انتشار پیدا کرده است.

Photos: شامل گروهی از عکس ها که از هشتگ مورد نظر شما برای انتشار استفاده کرده است.

Videos: شامل ویدئوهایی است که از هشتگ مورد نظر شما در آن استفاده شده است.

More: یک منوی پایین رونده است که شامل گزینه های from people you follow (افرادی که شما آنها را دنبال می کنید) و near you (افراد نزدیک به شما از نظر منطقه جغرافیایی)

شما می توانید با استفاده از گزینه save this search جست و جوی خود را ذخیره کنید تا بتوانید بعدا خیلی سریع به آن دسترسی داشته باشید.

روش استفاده از هشتگ در توییتر,کاربرد هشتگ در توییتر,هشتگ در توییتر

روش استفاده از هشتگ در توییتر

می خواهید رویداد و یا کمپینی را شروع کنید؟ مشکلی نیست. این کار بسیار ساده است.

کافی است به مثال زیر دقت کنید تا به سادگی بتوانید از هشتگ ها در پست خود استفاده کنید. برای مثال:

نیوسئو برگزار می کند. اولین همایش #بازاریابی_اینترنتی با حضور برترین متخصصان #بازاریابی و #کسب_و_کار_اینترنتی درمشهد. برای کسب اطلاعات به وب سایت نیوسئو مراجعه کنید.

تنها کافی است که توییت خود را به صورت عمومی منتشر کنید تا هر کاربری که هشتگ های مورد استفاده شما را در توییتر جست و جو کرد، پست شما را نیز به عنوان یکی از نتایج به کاربران نشان دهد.

چگونه هشتگ ها را در توییتر پیدا کنید

چندین روش برای پیدا کردن هشتگ ها در توییتر وجود دارد. اگر شما می دانید که دنبال چه هشتگی هستید، می توانید از این چند راه آنها را جست و جو کنید:

جست و جوی ساده (simple search): که به صورت ساده فقط عبارت مورد جست و جو را در نوار جست و جو وارد می کنیم.

 جست و جوی پیشرفته(advanced search): از این روش زمانی استفاده می کنیم که می خواهیم به دنبال نتایج خاصی از یک جریان بگردیم. به عنوان مثال، من به دنبال مطالبی هستم که در آن دو کلمه بازاریابی اینترنتی و ایمیل مارکتینگ وجود داشته باشد.

آموزش استفاده از هشتگ در توییتر,اصول استفاده از هشتگ در توییتر,روش استفاده از هشتگ توییتر

advanced search در زیر منوی more قرار دارد.

استفاده از ابزارهای کمکی یا شخص ثالث: با استفاده از ابزارهای شخص ثالث (مانند Hub spot’s social inbox) می توانید اطلاعات بسیار با ارزشی را بدست آورید:

مانند اینکه رقبای شما از چه هشتگ هایی برای انتشار توییت های خود بهره می برند.

آخرین روش جست و جوی هشتگ، تایپ کردن در قسمت url است. مانند مثال زیر:

Twitter.com/#کسب و کار اینترنتی

به صورت پیش فرض، توییتر موضوعاتی را نمایش می دهد که در منطقه جغرافیایی شما رایج است و مردم آنها را دنبال می کنند. اگر می خواهید آن را تغییر دهید، بر روی دکمه change در سمت راست trends کلیک کنید. در پنجره ظاهر شده دوباره بر روی change کلیک کنید و در آخر اطلاعات مکانی را که مورد نظر شما است را آن وارد کنید.

آموزش استفاده از هشتگ در توییتر,اصول استفاده از هشتگ در توییتر,روش استفاده از هشتگ توییتر

هشتگ ها در چت توییتر

کاربرد هشتگ در توییتر برای آگاهی در مورد رخدادها، کمپین ها و تبلیغات است. توییتر یک بخش بی نظیر دارد به نام twitter chat که کاربرد آنها برای برگزاری جلسات زنده پرسش و پاسخ برنامه ریزی شده در مورد یک هشتگ هستند.

شما کافی است که یک رویداد تجاری را تصور کنید که کاربران در آن درخواست های خود را مطرح می کنند. این بهترین راه است تا در آن بتوانید با افراد جدید که علایق یکسانی با شما دارند آشنا شوید و با آنها به بحث و تبادل نظر بپردازید.

اگر علاقه مند به استفاده از twitter chat هستید، قسمت twitter reports’ twitter chat schedule را بررسی کنید. شما می توانید بر اساس تاریخ، هشتگ و موضوعاتی مثل نویسندگی، شبکه های اجتماعی، بازاریابی اینترنتی و … آنها را دسته بندی کنید. همچنین شما می توانید توییت چت  مخصوص خودتان را در آن ثبت کنید تا بتوانید کاربران را به چت خود دعوت کنید.

  • FNS

ثبت مکان در گوگل مپ می تواند به کاربران اینترنتی در پیدا کردن محل کسب و کار و اطلاعاتی از قبیل شماره تماس، وب سایت، روزهای فعالیت و ساعت فعالیت کمک کند. همچنین ثبت یک مکان در گوگل مپ در سئو سایت محلی بسیار تاثیر گذار است و به شما کمک می کند  که از گوگل کسب اعتبار بیشتری داشته باشید و در نهایت در رتبه بهتری قرار بگیرید. چندین روش ثبت مکان در گوگل مپ وجود دارد و من قصد دارم نحوه ثبت مکان در گوگل مپ با استفاده از google map maker  را به شما آموزش دهم.

چگونگی ثبت مکان در گوگل مپ

نکته: برای ثبت یک مکان در گوگل مپ حتما باید یک اکانت جیمیل داشته باشید. پس قبل از هر کاری اگر اکانت جیمیل ندارید، یک  اکانت بسازید و وارد آن شوید.

مرحله اول:

به سایت google map maker وارد شوید.

مرحله دوم:

در قسمت جست و جو محدوده مورد نظر را وارد کنید. مانند مثال زیر:

ثبت مکان در گوگل مپ,ثبت یک مکان در گوگل مپ,چگونگی ثبت مکان در گوگل مپ

مرحله سوم:

بعد از آنکه محل مورد نظر خود را روی نقشه به صورت دقیق مشخص کردید در منوی add new بر روی add place کلیک کنید تا علامت پین نمایش داده شود.

روش ثبت مکان در گوگل مپ,نحوه ثبت مکان در گوگل مپ

مرحله چهارم:

در محل مورد نظر پین را قرار دهید. تا منوی select category نمایش داده شود. همان طور که ملاحظه می کنید، این منو شامل چندین دسته بندی اصلی برای انتخاب است.

ثبت مکان در گوگل مپ,ثبت یک مکان در گوگل مپ,چگونگی ثبت مکان در گوگل مپ

مرحله پنجم:

اگر نوع کسب و کار شما در دسته بندی اصلی قرار نداشت، می توانید در قسمت type to select a category با تایپ کردن، دسته مورد نظر را  انتخاب کنید. مانند حوزه فعالیتی نیوسئو که در دسته بندی اصلی قرار ندارد و من با تایپ کردن مجبور به پیدا کردن دسته مورد نظر هستم. پس از پیدا کردن دسته، در قسمت name ، نام برند خود را وارد کنید و بر روی continue کلیک کنید:

ثبت مکان در گوگل مپ,ثبت یک مکان در گوگل مپ,چگونگی ثبت مکان در گوگل مپ

مرحله ششم:

همان طور که در تصویر زیر مشاهد می کنید، منویی مانند شکل زیر در قسمت سمت راست ظاهر می شود که قسمت address و name آن به صورت خودکار تکمیل شده است. بنابراین من باید تکمیل فرم را از قسمت phone, website ادامه دهم.

ثبت مکان در گوگل مپ,ثبت یک مکان در گوگل مپ,چگونگی ثبت مکان در گوگل مپ

نکته: شما می توانید با کلیک بر روی add a phone number چندین شماره تماس وارد کنید.

مرحله هفتم:

در این جا باید قسمت working hours را تکمیل کنیم.

ثبت مکان در گوگل مپ,ثبت یک مکان در گوگل مپ,چگونگی ثبت مکان در گوگل مپ

نکته اول: با کلیک بر روی قسمت add more working hours می توانید ساعات فعالیت را در شیفت های مختلف تنظیم کنید.

نکته دوم: با کلیک بر روی قسمت add more working days می توانید برای روزهای خاصی که ساعت کاری متفاوتی دارید جدا گانه آنها را تعریف کنید. مثل من که برای روز پنج شنبه ساعت کاری جداگانه را تعریف کرده ام.

مرحله هشتم:

این مرحله اختیاری است. اما بهتر است آن را انجام دهید. شما می توانید در قسمت comments توضیحات و نکات مهم را در مورد کسب و کار خود بنویسید. 

ثبت مکان در گوگل مپ,ثبت یک مکان در گوگل مپ,چگونگی ثبت مکان در گوگل مپ

بعد از نوشتن توضیحات بر روی save کلیک کنید تا کار تمام شود.

در اینجا آموزش ثبت مکان در گوگل مپ به پایان رسید. البته به این نکته دقت کنید که تایید شدن اطلاعات وارد شده توسط گوگل چند روزی به طول می انجامد و بعد از تایید در گوگل مپ قابل مشاهده است.


  • FNS

احتمالا تعدادی از شما عزیزان تصمیم گرفته اید که یک وب سایت جدید فروشگاهی و یا … برای کسب و کار خود راه اندازی کنید. اما نمی  دانید که باید از کجا شروع کنید و چه نکاتی را باید در طراحی سایت فروشگاهی رعایت کنید تا بتوانید سایتی مدرن، قدرتمند و کاربرپسند داشته باشید. به همین منظور تصمیم گرفتم مقاله ای تهیه کنم و در آن اصولی را که باید در مراحل طراحی سایت به آنها توجه کنید را برای شما ذکر کنم. پس توصیه می کنم که این مقاله را با تمرکز کافی و در فرصتی که زمان آزاد دارید مطالعه کنید و نکات آن را به خاطر بسپارید.

  • داشتن هدف روشن و مشخص:

تقریبا همه کسب و کارها دارای وب سایت های متفاوتی هستند، زیرا هر کدام هدف متفاوتی دارند. برای مثال سایتی که می خواهد کالای خاصی را به کاربر بفروشد دارای ساختار متفاوتی است نسبت به سایتی که می خواهد یک سرویس را ارائه دهد و در زمینه خاصی تبدیل به مرجع شود. بنابراین ابتدا هدف خود را تعیین کنید تا بتوانید برنامه ها و ساختار سایت خود را در راستای همان هدف دنبال کنید. به یاد داشته باشید که هدف از مهمترین اصول برای شروع هر کاری است.

  • انتقال هدف سایت به صورت سریع و واضح به بازدیدکنندگان:

باید محتوایی را برای سایت خود تهیه کنید که در آن هدف سایت به صورت سریع و واضح به بازدیدکنندگان انتقال داده شود و تمام اهدافی که سایت آن را دنبال می کند نیز در آن ذکر شود. سپس محتوای تولیدی را در صفحه درباره ما قرار دهید. طبق تحقیقات موسسه براکت، زمانی که بازدیدکنندگان با سایت جدیدی مواجه می شوند ابتدا به دنبال این می گردند که سایت چه کاری را انجام می دهد و بعد از آن به دنبال منافعی می روند که سایت برای آنها در نظر گرفته است.

  • استفاده از بلاگ:

سایت شما باید دارای بلاگ باشد تا در آن بتوانید محتوای تولیدی خود را قرار دهید و دانش افراد را در مورد حوزه ای که در آن فعالیت می کنید افزایش دهید و یا در مورد ساخت و طراحی محصولی جدید به آنها خبر دهید. در واقع بلاگ برای این منظور استفاده می شود که تخصصتان را به بازدید‌کننده نشان دهید. بازدیدکننده زمانی که متوجه شود شما در حوزه خود متخصص هستید، به شما اعتماد می کند.

  • از دامنه رایگان استفاده نکنید:

برای اینکه بتوانید اعتماد و اطمینان بازدیدکنندگان را جلب کنید باید از دامنه ای استفاده کنید که صاحب آن شما هستید. این مهم به بازدیدکنندگان این اطمینان را می دهد که شما دارای برنامه و پشتوانه هستید و برای همین سایت را در دامنه ای که صاحب آن خود شما هستید قرار داده اید. همچنین این مسئله کمک می کند که آدرس اینترنتی شما آسان تر در ذهن بازدیدکنندگان بماند. فقط کافی است به این سوال پاسخ دهید که www.yoursite.com راحت در ذهن می ماند یا www.yoursite.wordpress.com . 

  • برای انتخاب هاست توسعه کسب و کار را در نظر بگیرید:

قبل از اینکه دامنه ای را انتخاب کنید باید به این مسئله فکر کنید که آیا می خواهید در آینده کسب و کار خود را گسترش دهید و یا اینکه کسب و کار شما کوچک باقی خواهد ماند. به عنوان مثال سایت هایی که بر روی پلتفرم wix و یا squarespacee قرار می گیرند فقط برای کسب و کارهای کوچک مناسب هستند و نمی توان آنها را توسعه داد. بنابراین برای اینکه در آینده مجبور به انتقال سایت خود به هاستی جدید نشوید همین الان تصمیم بگیرید که می خواهید کار خود را توسعه دهید یا خیر. زیرا انتقال سایت از یک هاست به هاست دیگر می تواند آسیب به سایت وارد کند.

اصول طراحی سایت,اصول طراحی سایت فروشگاه اینترنتی,اصول طراحی سایت فروشگاهی

  • مدیریت سایت و محتوای آن را به وردپرس بسپارید:

وردپرس به دلیل اینکه بسیار ساده، سریع و نیز دارای نسخه فارسی است و همچنین می توان بر روی آن قالب ها و افزونه هایی را نصب کرد، بسیار انتخاب هوشمندانه ای است.

البته وردپرس برای همه سایت ها هم مناسب نیست. اگر بیزینس شما نیاز به ماژول های سنگین و حرفه ای مثل حسابداری، تحلیل تراکنش ها، امتیازدهی پیشرفته به کاربران و باشگاه مشتریان دارد بهتر است از وردپرس استفاده نکنید …

  • ساختار و قالب سایت مدرن و ساده باشد:

باید ساختار و قالب سایت خود را طوری در نظر بگیرید که بازدیدکننده بتواند راحت به قسمت های مختلف سایت دسترسی پیدا کند و دچار گیجی و سردرگمی نشود. دسته بندی صحیح و نمایش آدرس مکانی که بازدیدکننده در آن قرار دارد می تواند مفید باشد.

  • توسعه سلسله مراتب را فراموش نکنید:

شما باید سلسه مراتب ساده ای که شامل صفحه اصلی، صفحه درباره ما و صفحه تماس است را در نظر بگیرید. همچنین باید این سلسه مراتب برای دسته بندی کالاها و سرویس ها نیز وجود داشته باشد.

  • امکاناتی مناسب با وسعت کسب و کار خود برای سایت در نظر بگیرید:

امکانات سایت باید متناسب با وسعت کسب و کار شما باشد. در واقع باید امکاناتی را در نظر بگیرید که به آنها نیاز است و نه بیشتر. امکانات اضافه فقط باعث سنگین شدن سایت و گیجی و سردرگمی بازدیدکننده می شود.

  • بررسی سایت های معتبر در حوزه فعالیت خودتان:

برای اینکه بتوانید به الگوی مناسبی برای نحوه طراحی سایت برسید، بهترین راه مراجعه کردن به سایت های معتبر در زمینه کاری خودتان است. علاوه بر این اگر قرار است که طراحی سایت را به دست طراحی دیگر بسپارید باز هم این راه بهترین روش است تا بتوانید از طراحانی که این سایت های معتبر را طراحی کرده اند استفاده کنید و در واقع کار را به یک گروه متخصص و امتحان پس داده بسپارید. 

  • فرآیند فروش ساده:

فرآیند فروش کالا و سرویس خود را باید ساده و آسان طراحی کنید و از پیچیدگی بپرهیزید. این کمک می کند که بازدیدکننده ای که قصد خرید دارد ترغیب به خرید شود و در میانه فرآیند خرید منصرف نشود. 

  • عکس خود و تیم کاریتان را در سایت قرار دهید:

بازدیدکنندگان زمانی که با یک سایت جدید کسب و کار روبرو می شوند قبل از هر چیز می خواهند متوجه شوند که آیا واقعا صاحب سایت و کسب و کار وجود خارجی دارد یا خیر. پس برای اینکه اعتماد و اطمینان بازدیدکنندگان را جلب کنید تصویر خود و تیم کاری خود را در سایت قرار دهید و مختصری در مورد تخصص هر یک از آنها توضیح دهید.

  • نام برند را به عنوان نام دامنه قرار دهید:

این کار کمک می کند که بحث برند سازی را بهتر و ساده تر انجام دهید. کافی است به دامنه نیوسئو یا دیجی کالا توجه کنید تا متوجه شوید.

  • فرمی ساده برای صفحه تماس با ما در نظر بگیرید:

ساده ترین ساختار و فرم را برای بخش تماس با ما در نظر بگیرید تا بازدیدکننده بتواند خیلی ساده مسائل و ابهامات خود را با شما مطرح کند. همچنین فراموش نکنید که سایر راههای ارتباطی را هم در این صفحه ذکر کنید تا بازدیدکننده بتواند با روشی و راه که مورد دلخواه اوست با شما تماس بگیرد.

  • خبرنامه را فراموش نکنید:

برای اینکه بتوانید بازدیدکنندگان و مخاطبان خود را در مورد آخرین محصولات، سرویس ها، اخبار و مقالات خود آگاه کنید بهتر است فرم عضویت در خبرنامه را در ساختار خود در نظر بگیرید.

  • از تصاویر با کیفیت استفاده کنید:

باید تصاویر با کیفیت و واضحی را از کالاهای خود تهیه کنید تا مخاطب بتواند به راحتی جزئیات آن را با دقت ببیند و متوجه شود که با چه کالا و ساختاری مواجه است.

  • از فونت خوانا استفاده کنید:

فونت مورد استفاده در سایت باید دارای سایز مناسب و خوانا باشد تا کاربر بتواند به راحتی مطلب شما را بخواند و مشکلی از این بابت نداشته باشد.

  • بهینه سازی را فراموش نکنید:

برای اینکه سایت شما بیشتر در دید کاربران باشد و ترافیک و مخاطب بیشتری را داشته باشید باید به اصول بهینه سازی توجه کنید و آن را پیاده کنید. مهمترین مسئله در زمینه سئو سایت، رسپانسیو بودن سایت شما بویژه برای گوشی های همراه است. زیرا امروزه اکثر کاربران با استفاده از موبایل های خود اقدام به وب گردی و خرید می کنند. پس این نکته مهم را فراموش نکنید.

  • FNS

سئو سایت فاکتورهای مختلفی را در بر می گیرد. متا تگ ها یکی از همین فاکتورها هستند که به شما کمک می کنند تا رتبه بهتری را در نتایج گوگل بدست آورید. البته همانطور که در مقالات آموزش سئو تاکید کرده ام، یک فاکتور به تنهایی نمی تواند برای شما معجزه کند و شما باید از  تمام فاکتورها برای رسیدن به نتیجه ایده آل استفاده کنید.

کاربرد متا تگ ها را می توان در کمک کردن به کاربران اینترنتی و موتورهای جست و جو برای درک کردن موضوع وب سایت شما عنوان کرد. بنابراین بسیار مهم است که روش استفاده صحیح از متا تگ ها را بدانید. چون اگر به صورت نادرست از آن ها استفاده کنید تاثیرات بسیار بد و مخربی را در رده بندی سایت شما می گذارد.

در این مقاله قصد دارم که در مورد متا تگ ها، روش استفاده صحیح و اهمیت آن ها با شما به صورت مفصل صحبت کنم.

متا تگ چیست؟

متا تگ ها داده های متنی هستند که محتوای صفحه را برای موتورهای جست و جو  توصیف می کنند و به آنها کمک می کنند تا متوجه شوند موضوع آن صفحه چیست.

معرفی انواع متا تگ ها

4 نوع متاتگ همچنان برای کاربران و بهینه سازی دارای اهمیت هستند و من هم تصمیم دارم همین متا تگ ها را به طور کامل معرفی کنم.

  •  تگ عنوان ( title tag)

مهمترین تگ در زمینه بهینه سازی سایت، تگ عنوان است که به راحتی کاربر نیز می تواند آن را در قسمت نوار جست و جوی مرورگر اینترنتی ببیند.

این تگ بسیار در سئو سایت موثر است. به خصوص زمانی که می خواهید عنوان اصلی صفحه خود را انتخاب کنید. علاوه بر آن، با نوشتن داده  های این تگ به کاربر کمک می کنید که موضوع صفحه شما را به راحتی تشخیص دهید. دقیقا همان کاری که در سایت نیوسئو انجام می شود.

  •  متا تگ توضیحات (meta description)

در کنار متا تگ عنوان، از مهمترین متا تگ های سئو است. این تگ کمک می کند تا با دادن توضیحی کوتاه، موتورهای جست و جو موضوع صفحه سایت را درک کنند. البته با توجه به اینکه مقادیر این متا توسط کاربران نیز قابل مشاهده است، به آنها نیز در تصمیم گیری برای مشاهده محتوای صفحه کمک می کند.

بنابراین تا آنجا که می توانید مقادیر این متا را با کلمات کلیدی مرتبط و متن خلاقانه و جذاب کامل کنید تا بتوانید کلیک بیشتری را بدست آورید. به این نکته دقت کنید که حتما داده این متا را بنویسید، چون اگر شما این کار را نکنید گوگل خودش این کار را انجام می دهد. پس برای اینکه از هرگونه خطا و اشتباه جلو گیری کنید بهتر است خودتان آن را کامل کنید.

لازم به ذکر است که اینطور نیست که گوگل هرچیزی که شما در داخل متا تگ توضیحات قرار دادید را حتما در نتایج خود نشان دهد. انتخاب با گوگل است نه با ما.

  •  متا تگ کلمات کلیدی (meta keywords)

کلمات کلیدی که با موضوع صفحه وب سایت مرتبط هستند. این تگ متا در گذشته بسیار در موضوع بهینه سازی دارای اهمیت بود. اما از  آنجایی که وب مسترها کلمات کلیدی غیر مرتبط نیز در این تگ قرار می دادند، گوگل تصمیم گرفت که دیگر در زمینه سئو این تگ را بی اثر کند. بنابراین در حال حاضر دیگر تاثیری در بهینه سازی سایت در گوگل ندارد. البته توجه داشته باشید که فقط برای موتور جست و جو گوگل تاثیری ندارد. اما این متا تگ برای موتورهای جست و جو یاهو و بینگ همچنان دارای اهمیت است بنابراین همچنان باید به آن اهمیت بدهید.

  •  متا ربات ها (meta robots)

با کمک این متا می توانید به گوگل کمک کنید تا متوجه شود چه رفتاری با صفحه شما داشته باشد:

  • index/noindex این کدها به موتورهای جست و جو کمک می کنند تا متوجه شوند که باید صفحه شما را در نتایج جست و جو نشان دهند یا نه.
  • follow/nofollow این کدها به موتورهای جست و جو می گویند که باید لینک های صفحه دنبال شوند یا خیر.

استفاده از دستورات متا ربات به صورت صحیح و به موقع می تواند هم سئو را بهبود دهد و هم  شما را از دست جریمه های گوگل نجات دهد.

  • FNS

Accelerated Mobile Pages که به نام AMP هم شناخته می شود و به زبان فارسی آن را صفحات موبایلی سریع می نامیم بخشی است که مدتی از رونمایی آن توسط گوگل در بخش webmaster tools گوگل می گذرد.براساس تجربه همواره اعلام کرده ام که وقتی گوگل در وب مستر چیزی را  رونمایی می کند به زودی استفاده از آن را اجباری خواهد کرد.

پس لطفا حواستان باشد!

درچند ساله گذشته تعداد جستجوها از طریق موبایل بالاتر رفته است و  بسیاری از افراد برای جستجو در سایت ها و به دست آوردن اطلاعات در زمینه های گوناگون از موبایل خود استفاده می کنند، بنابراین سازگار بودن صفحات وب با گوشی های هوشمند موبایل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است و در واقع به همین سبب است که گوگل پروژه صفحات موبایلی پرشتاب (AMP) را راه اندازی کرده است.

پروژه صفحات سریع موبایل چیست ؟

پروژه صفحات پرشتاب موبایل یک فریم ورک متن باز است (دوستان برنامه نویس دقت کنند) که هدف آن بهبود و افزایش سرعت نمایش صفحات وب در گوشی های تلفن همراه تمام مردم جهان است.

AMP چیست و چه کاری انجام می دهد؟

می توان گفت که صفحات موبایلی پرشتاب، در واقع نسخه ای از صفحات وب موبایل هستند که بر روی یک نسخه ابداعی HTML اجرا می شوند که در این HTML اکثر عناصری که باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحات وب در گوشی های تلفن همراه می شوند (مانند Java Script و …) را حذف می کند. در این نسخه از صفحات وب، تنها استفاده از تگ های خاصی از HTML مجاز است و نمی توان از همه تگ ها استفاده کرد. به طور کلی در صفحات پرشتاب موبایل استفاده از کدهایی که حجم صفحات را افزایش می دهند غیر مجاز است.

AMP بهینه سازی وب سایت شما را در نتایج جستجو  گوگل بهبود خواهد بخشید.

از زمان مطرح شدن الگوریتم Mobilegeddon در سال گذشته، سازگاری صفحات وب با گوشی های تلفن همراه، به یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی تبدیل شده است. بنابراین AMP که با هدف بارگذاری سریع صفحات وب در گوشی های تلفن همراه، ایجاد شده است می تواند در زمینه دستیابی وبسایت ها به رتبه بندی بهتر بسیار موثر باشد.

Accelerated Mobile Pages چیست,amp چیست,amp در سئو سایت

لطفا به خاطر داشته باشید که هرچند Accelerated Mobile Pages سرعت بارگذاری صفحات وب را افزایش می دهد و از این جهت در بهبود سئو سایت مهم است اما نسبت به سایر فاکتورهای بهینه سازی سایت از اولویت خاصی برخوردار نیست  و فقط می توان آن را به عنوان یکی از تاکتیک های سئو مد نظر قرار داد.

باید خود را برای این دگرگونی آماده کنید

گوگل تلاش می کند تا با ارائه Accelerated Mobile Pages رفتار و عادات جستجو را در میان کاربران تلفن همراه تغییر دهد. دوستان عزیزم دیگر توجیه زیادی برای عدم استفاده از صفحات موبایلی پرشتاب وجود ندارد. زیرا با افزایش کاربران گوشی های تلفن همراه در دنیای وب، سایت هایی که با این تغییر هماهنگ نباشند به احتمال زیاد بخش بزرگی از ترافیک خود را از دست خواهند داد (تاکید می کنم به احتمال زیاااد)

اجرای صفحات موبایلی پرشتاب آسان است و گوگل تمامی موارد مورد نیاز را به صورت یک فریم ورک متن باز فراهم آورده تا صاحبان سایت ها را به پذیرش هر چه بیشتر آن تشویق کند.

به هر حال به همه برنامه نویسان محترم که می خواهند سورس سایت آنها در سئو سایت وضعیت مناسبی داشته باشد، پیشنهاد اکید می کنم که از این پس حواسشان بیشتر به کد نویسی هایشان باشد !!!

یادگیری کدهای amp بسیار بسیار ساده است اما کلا گوگل دنبال چیز دیگری است …

  • FNS

در قسمت قبل، ششمین بخش از آموزش جامع سیگنال های رنکینگ سایت را ارائه نمودیم که در خصوص سیگنال اعتماد، اعتبار و مهارت در رنک بندی گوگل بود. در این مقاله از مسائل درون صفحه ای خارج میشویم و فاکتورهای ساخت وب سایت را مورد بررسی قرار میدهیم.

  1. HTTPS

HTTPS با استفاده از کدگذاری در SSL و SHARING یک لایه اضافی از امنیت را روی بستر پروتکل HTTP اعمال میکند که باعث میشود در مسیر ارسال داده بین سرور و کلاینت امکان هک اطلاعات بسیار سخت شود. گوگل میخواهد همه در وب امنیت داشته باشند لذا HTTPS را به عنوان فاکتوری برای رنکینگ درنظر میگیرد. اطلاعیه گوگل در سال 2014 را ببینید:

ما از این پس HTTPS را به عنوان معیاری برای رنکینگ در نظر میگیریم. در حال حاضر این سیگنال وزن سبکی دارد و کمتر از 1 درصد سایت های جهانی را تحت تاثیر قرار میدهد لذا تاثیر کمتری از سیگنال های دیگر مانند محتوای با کیفیت دارد.

بر اساس آماری که Moz در سال 2016 ارائه کرده است، وبسایت های تحت HTTPS حدود 30 درصد از کل نتایج جستجوی گوگل را تشکیل میدهند.

آموزش سئو,اصول طراحی سایت در سئو,تاثیر https در سئو

اگر من جای شما بودم از امیر قمصری می پرسیدم نظر شما درمورد این مورد مخصوصا در سایت های ایرانی چیست؟

امیر قمصری : همانطور که قبلا هم در مقالات دیگر به این مسئله پرداخته ام، باید بگویم تاثیر https در افزایش رنکینگ کلی در جهت بهبود سئو، هنوز هم به همان اندازه قبل است. نه بیشتر شده است نه کمتر. فقط تعداد سایتهایی که از این امکان استفاده می کنند افزایش یافته است.طبیعتا نباید فکر کنید تنها با این کار ساده می توانید رتبه خود را افزایش دهید. درست مثل این است که یک سایت بخواهد فقط با محتوای سئو شده در گوگل رتبه خوبی پیدا کند! هرگززززز فراموش نکنید که همه چیز را باید در کنار هم داشته باشید …

  1. رابط موبایلی

یعد از بروزرسانی که در اوایل آوریل 2015 انجام شد، رابط کاربری موبایلی به فاکتور مهمی در رنکینگ نتایج جستجو گوگل تبدیل شد. راههای زیادی وجود دارد که گوگل توصیه میکند تا با استفاده از آنها مطمئن شوید سایتتان رابط موبایلی خوبی دارد. به همین دلیل تعدادی از این پیشنهادات بصورت تیتروار در ادامه آورده شده است:

  • مطمئن شوید که تنظیمات viewport صفحه بخوبی انجام شده است.
  • از فونت های بزرگ استفاده نکنید.
  • بین لینک ها بخوبی فاصله ایجاد کنید تا مشخص باشند.
  • از پاپ آپ تمام صفحه به هیچ عنوان استفاده نکنید.
  1. نقشه سایت

اطمینان حاصل کنید که سایت شما نقشه سایت دقیقی با هر دو فرمت XML و HTML داشته باشد. این نقشه به گوگل کمک میکند که راحتتر بتواند صفحات وب شما و صفحات مرتبط به هم را ایندکس کند. میتوانید نقشه سایتتان را در کنسول گوگل آپلود کنید. با اینحال بیشتر CMSها مانند وردپرس بصورت اتوماتیک برای شما سایت مپ را تولید میکنند.

البته امیر قمصری باید تذکر دهد این مورد هم تاثیرش بسیار کمتر از دوران قبل الگوریتم مرغ مگسخوار است (سال 2014) ولی به هرحال هنوز مهم است.

  1. نشانه گذاری (Schema markup)

میتوانید نتایج جستجوی خود را به گونه ای طراحی کنید که با اضافه کردن نشانه به HTML سایتتان جذابتر بنظر برسند. البته این مورد الزاما فاکتوری برای رنکینگ بشمار نمیرود ولی مطمئنا نرخ کلیک بالاتری نسبت به نتایج بدون اطلاعات، بدست می آورند. همچنین نشانه گذاری روشی ارجح برای موتورهای جستجو من جمله گوگل بشمار میرود که استفاده از آن نیز ساده است.

رسپانسیو در سئو,سئو سایت,طراحی سایت در سئو

  1. AMP

AMP طرح کدباز گوگل است که با هدف سرعت بخشیدن به مرور صفحات وبسایت های موجود، از طریق تلفن همراه ارائه شده است. گری ایلز، آنالیزور گوگل، در کنفرانسی در شیکاگو اظهار داشت که : در حال حاضر AMP فاکتور رنکینگ نیست. با اینحال نتایج AMP بخوبی در حال نشان دادن خود در SERPها است. باید زمان سپری شود تا متوجه شویم چقدر زمان نیاز است گوگل AMP را بطور کامل وارد هسته الگوریتم خود کند.

  1. لینک های سایت های غیر معتبر

اگرچه در خصوص ارزش بک لینک سایت های معتبر در بخش های بعدی این دستورالعمل بحث خواهیم کرد اما همواره باید بخاطر داشته باشید که ارتباط لینکی با سایت های معتبر یک سیگنال قوی بشمار میرود. وبسایت های کم ارزش و غیر قابل اعتماد با محتوای جزئی به ندرت به نویسندگان معتبر لینک میدهند درحالیکه سایت های با محتوایی خوب که منابع آنها به درستی لینک داده شده اند بیشتر قابل اعتماداند.

  1. تعداد بالای لینک های خروجی

در مقابل مورد شماره 6، قرار دادن صفحه وبی با تعداد بیش از اندازه ای لینک خارجی (یا حتی لینک داخلی) میتواند قابلیت ها و توانایی خواندن محتوا را تحت تاثیر منفی قرار دهد، خصوصا اگر بی ربط با موضوع باشند.

  1. تعداد صفحات سایت

سایتی بزرگ با تعداد زیادی صفحه با کیفیت اعتبار بیشتری نسبت به سایتی با صفحات خیلی کم بدست می آورد (لطفا برگردید به ابتدای پاراگراف و با دقت از اول بخوانید). این که میگویند مثلا یک هفته نامه با انتشار محتوا بصورت هفتگی، میتواند رنکی بالاتر از سایتی 10 ساله که روزی 20 پست ارسال میکند، دریافت کند اشتباه است. مورد دوم به احتمال زیاد اعتبار بیشتری نزد گوگل دارد.

  1. زمان های آفلاین شدن سایت

اگر سایت شما به دلیل مشکلات سرور زمان آفلاین شدن زیادی را تجربه کند، روی رنک شما تاثیرگذار است. (سایت کلیپدونی که روزی بزرگترین سایت دانلود کلیپ ایران بود به همین دلیل رنک خود را از دست داد). بسیار حیاتی است که از پلتفرم هاست مناسبی استفاده کنید و توسعه دهندگان وب شما بدانند دارند چکار میکنند! (چیزی که متاسفانه در ایران کمتر به آن توجه میشود).

چقدر لذت میبرم از اینکه این مقالات بسیارمفید و ارزشمند را جهت آموزش سئو برای شما تولید می کنم. احساس خوبی دارم … امیدوارم  بیشترین استفاده را ببرید.

  • FNS

آیا داشتن بلاگ برای فروشگاه های اینترنتی الزامی است؟

این سوالی است که اکثر مدیران فروشگاه ها پاسخ مشخصی برای آن ندارند.منافع و مزایای وبلاگ نویسی برای یک شرکت و تجارت کوچک با محصولات کم کاملا بدیهی است اما آیا وقتی شما یک فروشگاه بزرگ اینترنتی با صدها و یا هزاران محصول تاسیس می کنید، باز هم نیازمند وبلاگ هستید؟

پر واضح است که بله، شما نیازمند آن هستید.

طبق یک تحقیق، نود و نه درصد از مردم در اولین بازدید از سایت شما خریدی انجام نمی دهند. همچنین در بازاریابی یک اصل معروفی داریم تحت عنوان “اصل یا قانون 7”

طبق این قانون، بسیاری از مشتریان آتی شما محصولات شما را نخواهند خرید مگر اینکه حداقل هفت بار آگهی تبلیغاتی شما را دیده باشند.

بدتر از همه اینکه، مساله ای در سئو (SEO) وجود دارد و آن این است که گوگل و یا سایر موتورهای جستجو که محتوای موردعلاقه (LOVE content): موضوعاتی که محتوای بیشتر و به ویژه مضمون هدفمند و بهینه دارند – برای آنها اهمیت دارد، تلاش می کنند که رتبه سایت شما را در موتور جستجوی خود بالا ببرند و به این ترتیب محصولات بیشتری را به فروش خواهید رساند.

اگر شما یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کرده اید، وبلاگ نویسی همواره می تواند به عنوان روش مناسبی برای افزایش چشمگیر ترافیک جستجو و فروش محصولات شما باشد.

در اینجا پنج روش تایید شده برای استفاده از وبلاگ به عنوان هسته استراتژی SEO فروشگاه اینترنتی مطرح شده است :

1.مضمون جامعتر و طولانی مدت را منتشر کنید.

زمانی که قرار است شما با رقبای قوی رقابت کنید، که معمولاً حاضرند برای یک محصول و یا صفحات دسته بندی میلیونها تومان صرف SEO کنند ممکن است که تنها راه نجات شما وبلاگ باشد.

کاملاً بدیهی است که گوگل به مضامین و موضوعات اهمیت می دهد و به برخی مضامین بیشتر علاقه دارد. بنابراین موضوعات آموزنده، مفید و غنی به طور اتوماتیک شانس محصول شما را نسبت به صفحه محصول رقیب شما بالا می برد.

اما اگر قصد رقابت برای کلید واژه های اساسی دارید شما بایستی از “محتوا” نیز فراتر بروید. اینجاست که شما نیازمند محتوای همیشه سبز (مداوم) جامع هستید.

تحقیقات بسیاری در زمینه ی نوع محصولاتی که از لحاظ موتورهای جستجو در رتبه بندی بالایی برخوردارند صورت گرفته است و اکثر محققین در این نکته توافق دارند که محتوای سبز بالای 1000 کلمه از رتبه بندی خوبی برخوردار است.

در حقیقت، serpIQ در یک تحقیق معتبر به این نتیجه رسید که برای اینکه شما بتوانید جزو 10 جایگاه برتر گوگل قرار بگیرید بایستی از محتوایی با حداقل 2000 کلمه برخوردار باشید.

 تبلیغ و نشر محتوای طولانی مدت و جامعتر مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

  • گوگل و سایر موتورهای جستجو، طبیعتاً بیشتر علاقمند به محتوای جامع و معتبر می باشند.  
  • شما به وسیله  عبارات کلیدی طولانی شانس بیشتری برای ترافیک خواهید داشت.
  • تحقیقات نشان می دهند که محتوای طولانی تر، اشتراک گذاری اجتماعی و بک لینک بیشتری را به دنبال دارد.

اگر واقعاً قصد وبلاگ نویسی برای فروشگاه اینترنتی خود دارید بایستی در محتوای طولانی سرمایه گذاری کنید.

2.محتوای بیشتری را منتشر کنید.

برای اینکه وبلاگ برای فروشگاه اینترنتی شما نتیجهخوبی داشته باشد بایستی روی تناوب و تکرار محتوای خود کار کنید. نباید فقط زمانی که حس خوبی برای نشر و تبلیغ دارید محتوا تولید کنید و یا نشر یک یا دو مقاله در هفته برای کارساز نخواهد بود.

شما بایستی به طور مداوم محتوای جدیدی خلق کنید که صفحات محصولات و اقلام کلیدی شما را گسترش دهد.  برای تحقق این هدف باید محتوای بیشتری انتشار دهید.

جالب اینکه، آمار بدست آمده از Hubspot نشان می دهند که شرکت هایی که ماهیانه بالای 16 پست در وبلاگ می گذارند 3.5 برابر ترافیک بیشتری نسبت به شرکت هایی که کمتر از چهار پست در ماه قرار می دهند خواهند داشت.

طبق آمار ، کیفیت محتوا به تنهایی کافی نیست. هم کیفیت و هم تناوب و تکرار اهمیت دارد.

3.هسته تمام پست های بلگ خود را پر از لینک های داخلی کنید.

لینک سازی داخلی یکی از موثرترین تکنیک های درون صفحه ای سئو است که در عین حال دست کم گرفته شده است. بسیاری از مردم دیوانه  وار بدنبال لینک از منابع خارجی هستند که گاها بسیار وقت گیر است اما پتانسیل های ارزشمند موجود در وب سایت های خود را نادیده می گیرند که می تواند قابلیت دید و بازدید پذیری سئو را برای برخی از صفحات کلیدی آنها، افزایش دهد.

بعید به نظر می رسد که مردم بخواهند به صفحه محصول بازرگانی در فروشگاه الکترونیکی شما لینک شوند. اما به احتمال زیاد آنها به یک مقاله جامع و حاوی اطلاعات مفید در وبلاگ شما لینک خواهند شد. این امر به اعتبار صفحه برای پست های وبلاگ شما کمک بسزایی خواهد کرد و بدین طریق شما می توانید از طریق لینک شدن مستقیم به صفحات اصلی محصولات توسط مقاله های خود، به آن صفحات کانال بزنید.

کمی ساده تر بگویم : عموما 99% افراد به صفحات محصولات شما لینک نمی دهند ولی به صفحات مقالات شما می دهند و هنگامی که شما از صفحات مقالات به صفحات محصولات خود لینک دهید، انگار آن ها را دور زده اید !!

4.در وبلاگ خود بخشی را برای لینک دادن به دیگران در نظر بگیرید.   

به منظور بهره بردن از رتبه بندی موتورهای جستجو، به لینک های زیادی نیاز دارید اما چقدر احتمال آن وجود دارد که مردم به صفحه محصولات در فروشگاه اینترنتی شما لینک شوند بدون اینکه از سمت شما جبران بشود؟

تقریباً بعید خواهد بود.

اما چقدر احتمال دارد که به وبلاگ شما لینک شوند؟ خیلی زیاد.

شما می توانید از وبلاگ به خوبی برای بالا بردن اعتبار دامنه و ترافیک جستجو در پست های فردی خود استفاده کنید. این پست های انفرادی می تواند این ترافیک را به صفحات محصول درجه یک شما هدایت کند.

گزارشات بسیاری حاکی از افزایش چشمگیر در ترافیک جستجو با استفاده از استراتژی قوی نظیر تکنیک آسمان خراش جهت افزایش پست  های وبلاگ است اما بعید به نظر می رسد که شما نیز بتوانید از همان استراتژی های مشابه برای افزایش ترافیک صفحات تجارت الکترونیک خود استفاده کنید.

برای اینکه این تکنیک ها به خوبی نتیجه بخش باشد، نیازمند محتوای باکیفیت خواهید بود تا مردم به آن لینک شوند. راه حل آن، این است که به جای نوشتن مضمون بسیار با کیفیت (در وبلاگ خود) تلاش های بیشتری صورت گیرد تا مردم به این محتوا لینک شوند.

محتوا در رتبه بندی موتورهای جستجو بهبود می یابد، به صفحات محصول شما لینک می خورد و ترافیک را به این صفحات هدایت می کند.

داده ها همچنین دروغ نمی گویند. آمار حاصل از Hubspot نشان می دهد که شرکت هایی که وبلاگ دارند نسبت به شرکت هایی که وبلاگ ندارند 97% لینک بیشتری خواهند داشت.

5. به سوالات کاربران پاسخ دهید

بسیاری از درخواست هایی که مردم در گوگل و سایر موتورهای جستجو تایپ می کنند به شکل سوال می باشد. اگر شما قصد تاسیس مزون الکترونیک دارید بدیهی است که با این حقیقت روبرو خواهید شد که مردم “بهترین لباس عروسی چیه؟” را جستجو خواهند کرد.

طبیعتاً، شما نمی توانید عنوان صفحات محصول خود را “بهترین لباس عروسی چیه؟” قرار دهید، اما می توانید یک پست تحت این عنوان بگذارید. این پست را می توانید گسترش دهید و لباسهای عروسی مختلف را بر اساس یک سری فاکتورها با یکدیگر مقایسه کنید و به لباسهای موجود در فروشگاه شما لینک کنید.

 

وبلاگ نویسی، ایجاد محتوا و مضامین مرتبط با خواسته های کاربران را تسهیل می کند. سپس شما می توانید از این محتوا برای پیشبرد ترافیک و فروش به سمت محصولات خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

امیر قمصری سال هاست که به عنوان مدرس سئو در تمامی سمینارها و جلسات آموزشی اش به شدت بر روی تولید محتوا تاکید می  کند.درست است که واقعا ارتباط مستقیمی بین تولید محتوا و فروش محصول وجود ندارد اما معتقد است قطعاااا تاثیر غیرمستقیم بسیار زیادی دارد.

  • FNS

چند روز قبل در خصوص پنجمین مورد از موارد اثرگذار در دستورالعمل رنکینگ گوگل صحبت کردیم. که بر پایه “لینک و محتوای تکراری” بود و راه حل های کاربردی ارائه شد که به شما کمک میکند محتوای خود را در نگاه گوگل اثرگذار کنید.

این هفته روی سیگنال های مثبت که از نظر گوگل برای تعیین کیفیت صفحات ارزش زیادی دارد، متمرکز خواهیم شد.

رتبه بندی کیفیت صفحات

سال گذشته، گوگل سندی را منتشر نمود که نشان میداد در زمینه ارزیابی کیفیت جستجوی سایت شما دقیقا به دنبال چه مواردی است. بر اساس این سند موارد زیر در تعیین رتبه سایت اهمیت بسیار زیادی را دارا هستند:

  1. کیفیت و کمیت محتوای اصلی
  2. اطلاعات وبسایت/ اطلاعاتی در خصوص مدیر سایت و کسی که مسئول آن است.
  3. اعتبار وبسایت
  4. تخصص، اعتماد و اقتدار

در بخش های قبلی روی موضوع کیفیت محتوا بحث کردیم لذا اجازه دهید در ادامه 3 پارامتر دیگر یعنی تخصص، اعتماد و اقتدار را مورد ارزیابی قرار دهیم.

اقتدار (authority)

یک وبسایت مقتدر سایتی است که قابل اعتماد باشد. یعنی از سوی کاربران، کارشناسان موضوع مربوطه، دیگر وبسایت ها و موتورهای جستجو قابل اطمینان ارزیابی شود.

اقتدار شما زمانی بی نهایت خواهد شد که محتوای وبسایتتان صلابت و ارزش لازم را دارا باشد. همچنین جاهای بسیار دیگری در سایت به جز محتوا وجود دارد که میتوان در آن اقتدار ایجاد کرد.

معماری سایت

  1. سایت شما نیازمند معماری منطقی است. صفحه اصلی باید در هر زمانی در دسترس باشد و همه دسته ها و زیرشاخه ها بایستی بطور منطقی با موضوع اصلی در ارتباط باشند.
  2. قراردادن یک کادر جستجو ساده در صفحه باعث رابط کاربری بهتری می شود. اگر جستجوگر نتوانست صفحه خاصی را بیابد، مطمئن شوید که نتایج جستجو از طریق کادر مورد نظر، او را به صفحه دلخواهش سوق میدهد.
  3. همه بخش ها باید از منوی اصلی در دسترس باشند. همچنین تمامی صفحات وب، بایستی در دسته مرتبط با خود قرار گیرند.(چقدر امیر قمصری از مرتبط بودن حرف بزنه که شما همواره حواستون با این اصل مهم باشه؟!!!)

هویت

  1. وبسایت شما بایستی راه ارتباطی شفافی را با قراردادن انواع روشهای ارتباطی برای کاربر، از طریق صفحه تماس با ما ایجاد کند. ایمیل، آدرس محل کار، شماره محل کار و ….
  2. اطلاعات صفحه ارتباط با ما شما؛ بایستی با اطلاعات ثبت شده در سیستم WHOIS شما منطبق باشد.
  3. وجود صفحه درباره ما که وبسایت شما و هدفش را توضیح میدهد مهم است. تاریخچه سایت و پروفایل شما و دیگر کارمندان به اعتمادسازی بیشتر کمک شایانی خواهد کرد.
  4. در هر صفحه ای شفاف باشد که چه کسی پاسخگو و مسئول سایت است (فرد، سازمان، ناشر) و البته کسی که نویسنده محتوا است.

اعتماد

  1. اگر صاحب کسب و کار هستید بنظر ایده خوبی است که در سایتتان وبلاگی راه اندازی کنید. اینکار نه تنها باعث می شود که سایتتان را با مطالب جدید آپدیت نگه داشته و بازدیدکنندگان (و موتورهای جستجوگر) را با محتوای بروز مشتاق نگهدارید، همچنین شما را فردی پیگیر و قابل اعتماد در زمینه آن کسب و کار نشان می دهد.
  2. نظراتی که خودتان در در ادامه مطلب قرار میدهید به احتمال زیاد توسط گوگل نادیده گرفته می شود و ارزشی برای رنک صفحه محسوب نمیشود. گوگل جای بررسی نظرات شخص شما، نظرات کاربران و شخص ثالث را مدنظر قرار می دهد. پیشنهادهایی که از سوی کاربران حرفه ای ارائه می گردد مدرک بسیار مهمی دال بر قابل اعتماد بودن مطلب شماست.
  3. تعداد کمی نظر منفی در خصوص مطلب را به فال نیک بگیرید که باعث می شود از رنک کیفی بیش از حد بالا که ساختگی بنظر می رسد بکاهد. خود ماهیت نظر دادن کاربران تاثیرگذارتر از نظری است که داده اند. چرا که این موضوع نشان میدهد بایستی تجدیدنظر اساسی در محصول یا محتوای خود داشته باشید.
  4. باید بخشی به عنوان شرایط خدمات و حفظ حریم خصوصی داشته باشید که نحوه استفاده شما از کوکی‌ها را توضیح دهد.

تخصص

  1. اگر مدعی هستید که سایتتان تخصصی است، بایستی مطمئن شوید که کارشناسان واقعی به عنوان نویسنده حضور داشته باشند. این موضوع مهم است حتی اگر سایتتان در زمینه سرگرمی و مد فعالیت میکند!

به عنوان مثال در اینجا چند نمونه از خود سایت گوگل آورده ام:

توصیه های پزشکی با کیفیت بایستی توسط سازمان یا متخصصین پزشکی و دارای مجوز آورده شود. همچنین بایستی به بهترین شکل ویرایش و پردازش شده باشند.

صفحات مشاوره با کیفیت مانند مشاوره بازسازی خانه یا مشاوره در زمینه مسائل زناشویی و فرزندان باید توسط متخصصین مجرب و منابع معتبر نگاشته شوند.

صفحات هنری و سرگرمی مانند عکاسی یا آموزش نواختن گیتار نیاز به متخصص دارند.

گوگل بطور مرتب بر کیفیت فعالیت کارشناس و نویسنده سایت نظارت میکند.

  1. نگران نباشید اگر آموزش رسمی یا تحصیلات دانشگاهی در این زمینه ندارید. گوگل تجربیات زندگی که باعث میشود شخصی در موضوعی صاحب نظر شود را نیز مدنظر قرار میدهد.(باورتون میشه گوگل این قدر هوشمند باشه؟!!! باید باورتون بشه. تمام دنیای مجازی نوک انگشتان گوگل می چرخه! …)
  • FNS

هفته پیش چهارمین بخش از آموزش جامع فاکتورهای رنکینگ گوگل را مورد بررسی قرار دادیم که در خصوص داغ و بروز بودن محتوا بود.  همچنین راههایی که میتوانید مطمئن شوید صفحات وب شما توسط گوگل شناسایی میشوند و مطلبی آپدیت بشمار میرود را مورد بررسی قرار دادیم.

پیشنهاد اکید می کنم اگر قسمت های قبل را مطالعه نکردید، حتما آن ها را پشت سرهم مطالعه کنید و سپس این مقاله را بخوانید.

این هفته در ادامه تمرکز روی محتوای درون صفحه ای، به مبحث محتوای تکراری (کپی) و پیوند ها می پردازیم.

منظور از محتوای کپی چیست؟

مطالب تکراری به محتوایی از صفحه وب اشاره میکند که در بیش از یک جا از محیط اینترنت وجود داشته باشد. بگذارید اینگونه بیان کنم، شما مقاله ای در خصوص حیوانات مینویسید و نام آن را راز بقا میگذارید. سپس شخص دیگری عین محتوای شما را در صفحه دیگری از وبسایتش کپی پیست میکند. در این صورت هردوی شما با چالشی به نام محتوایی تکراری و مشابه مواجه میشوید. همانطور که با ارسال ایمیل انبوه با چنین حالتی مواجه میشوید.

محتوای تکراری لزوما چیز بد یا غلطی نیست اما مثالی که در بالا آورده شد مصداق سرقت ادبی و نوشتاری است. گوگل محتوای تکراری را مورد مجازات قرار نمیدهد. اما تصمیم گیری میکند که کدام نسخه را در نتایج جستجو نشان دهد و کدام را خیر. متاسفانه یا خوشبختانه، امروزه در سئو سایت گوگل زیاد برایش مهم نیست که کدام محتوا زودتر ارائه شده است بلکه به قدرت و ارزش سایت (Authorityy) توجه میکند.

در اینجا بحثی فنی وجود دارد و آن این است که سایت های معتبر هیچگاه محتوای سایت های کوچک را کپی نمیکنند. از طرفی دیگر سایت های بزرگ همواره از دزدیده شدن محتوایشان توسط سایت های کوچک شکایت دارند. دیده شده که مقالات اختصاصی سایت نیوسئو بارها توسط سایت های با محتوای زرد مورد قلع و قمع واقع شده اند اما این اتفاق روی رتبه سایت ما تاثیری نگذاشته است چرا که این گونه سایت ها به دلیل کیفیت پایین محتوایشان توسط گوگل نادیده گرفته می شوند. با این حال راه های قابل قبولی برای برخورد با مطالب تکراری در سئو برای اهداف قانونی وجود دارد.

چگونه محتوای کپی را مدیریت کنیم؟

  1. اولین و واضح ترین نکته برای شروع … محتوای سایت های دیگر را بدون کسب اجازه از صاحب اثر کپی نکنید. اینکار علاوه بر اینکه برای شما ضرر زیادی به همراه دارد برای سایت مرجع و خواننده محتوا نیز تبعات بدی دارد.
  2. اگر بخشی از محتوای سایتی را استفاده میکنید، حتما به آن امتیاز دهید یا به سایت مرجع رفرنس و بک لینک دهید.
  3. اگر در سایت خودتان محتوای تکراری دارید از تنظیمات ریدایرکت 301 استفاده کنید تا گوگل فقط صفحاتی که شما مشخص کرده اید را ایندکس کند.
  4. مطمئن شوید که گوگل فقط دامنه مورد نظر شما را ایندکس کند یعنی با www یا بدون آن: http://www.newseo.ir یا http://newseo.ir. ممکن است گوگل با آدرس های با یا بدون www رفتار جداگانه ای داشته باشد و به عنوان صفحاتی متفاوت ایندکس کند که نتیجه آن آسیب رسیدن به بازدید سایت شما است. میتوانید اولویت خود را در کنسول جستجو تنظیم کنید.
  5. ممکن است در صورت استفاده از نسخه موبایلی متفاوت با مشکل محتوای تکراری در سایتتان مواجه شوید. بنابراین از نسخه موبایلی واکنشگرایی استفاده کنید تا این مشکل حل شود.
  6. قبل از تایید کردن محتوای تولید شده توسط نویسندگان مهمان، مطمئن شوید که این محتوا را جایی دیگر منتشر نکرده باشند. بلاگر ها معمولا بی توجه به مشکلاتی که از محتوای تکراری به وجود می آید آنها را ارائه میکنند.(میگن دیگی که واسه من نمیجوشه توش … ! ).

با اینحال اگر از نویسنده اصلی سایت مجوز دارید، راههای مطمئنی برای انتشار محتوای تکراری وجود دارد که به سود شما، صاحب سایت، نویسنده اصلی و گوگل باشد.

پیوند محتوا

پیوند محتوا اصطلاحی است که برای انتشار مجدد محتوای شما در سایت شخص ثالثی بکار میرود. این تکنیک بخصوص زمانی مفید است که نویسنده ای جزء هستید یا کسی هستید که بدنبال پیشرفت و جذب مخاطب بیشتر می باشید.

اگر پیوند محتوا بدرستی توسط سایتی که محتوا را بازنشر میکند انجام شود، دلیلی وجود ندارد که بخواهد با مشکلات محتوای تکراری مواجه شود. در اینجا چند روش برای پیوند محتوا با در نظر داشتن مسئله سئوی قانونی ارائه میدهم:

  • استفاده از (rel=canonical tag)

امن ترین راه برای اطمینان از نداشتن مشکل محتوای تکراری، استفاده از تگ متعارف نگارش در مقاله بازنشر شده است. اینکار به گوگل میگوید که این مقاله با مقاله اصلی در ارتباط است و لذا باید ایندکس شود و هرگونه رنکی که برای مقاله اصلی لحاظ میشود برای این مقاله نیز بایستی در نظر گرفته شود.

  • meta noindex tag

با استناد به فایل ویدئویی تخته سفید جمعه اریک، این روش نیز همانند روش قبلی عمل میکند. سایت بازنشر کننده یک متا تگ noindex در  صفحه پیاده سازی میکند که به موتور جستجو میگوید صفحه را از ایندکس خود خارج کند.

  • پاکسازی لینک از مقاله اصلی

شما همچنین میتوانید از یک لینک متنی تمیز در مقاله خود استفاده کنید. به عنوان مثال، بسیاری از نکاتی که در زمینه پیوندهای محتوا گفته میشود میتواند در قالب مقاله ای با عنوان “پیوندهای محتوا چیست و چگونه از آنها استفاده کنیم؟”  قرار گیرد.

این روش مناسب است اگر شما به فایل HTML مقاله تان دسترسی ندارید و نمیتوانید تگ rel=canonical را پیاده سازی کنید.

  • FNS