آموزش سئو و بهینه سازی سایت

آموزش سئو , سئو سایت

آموزش سئو و بهینه سازی سایت

آموزش سئو , سئو سایت

پیوندها

چگونه خطای صفحات یتیم (orphan pages) را برطرف کنیم؟

يكشنبه, ۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۹ ق.ظ

Orphan Pages,پیدا کردن صفحات یتیم,چگونه صفحات یتیم را پیدا کنیم

خطای صفحات یتیم یکی از چالش هایی است که برخی وب سایت ها با آن دست و پنجه نرم می کنند. با وجود تاکید فراوان کارشناسان سئو بر استفاده از لینک های داخلی و خارجی برای بهبود سئو سایت، همچنان وب سایت هایی هستند که با عدم رعایت این نکته، دارای صفحات یتیم هستند و با این کار به سئو خود لطمه می زنند.

صفحاتی که لینک داخلی از دیگر صفحات سایت دریافت نکرده اند، صفحات یتیم نامیده می شوند و حتی از نظر گوگل هم برای سایت مضر هستند. احتمالا شما هم از خود می پرسید حالا چه باید کرد؟ چطور این مشکل را حل کنیم؟ اصلا چطور می توان صفحات یتیم را شناسایی کرد؟

با مطالعه ادامه این مطلب پاسخ همه سوالات خود درباره خطای صفحات یتیم و نحوه رفع مشکل آن را خواهید یافت.

منظور از صفحات یتیم (Orphan Pages) چیست؟

یکی از اقداماتی که متخصصان بهینه سازی سایت در هنگام آموزش سئو بر آن تاکید دارند، این است که مدیران سایت ها با ایجاد لینک های داخلی و خارجی برای ارتقا رتبه سایت خود تلاش کنند. بنابراین همه ما از اهمیت لینک ها در صفحات سایت آگاه هستیم. اما گاهی برخی از صفحات سایت ها بدون اینکه هیچ لینکی دریافت کنند، کاملا سرگردان در اینترنت رها می شوند.

دسترسی به این صفحات که صفحات یتیم (Orphan Pages) نامیده می شوند، بدون داشتن URL آن ها غیرممکن است. به این معنا که کاربران اینترنت نمی توانند از طریق جستجو به این صفحه ها دسترسی داشته باشند و هیچ لینک داخلی برای هدایت به آن ها نیز وجود ندارد. این موضوع سبب می شود خزنده های گوگل در شناسایی صفحات یتیم، ناتوان باشند.

خزنده های موتور جستجو، صفحات مختلف وب را از طریق فایل نقشه سایت و همینطور به کمک لینک های موجود در سایت پیدا می کنند. از همین رو هیچ شانسی برای کشف صفحات یتیم توسط گوگل وجود ندارد، زیرا هیچ لینک داخلی از سایر صفحات سایت شما ندارند.

این تعریفی ساده از خطای صفحات یتیم است که به عنوان مقدمه می تواند ما را در شناخت علت یتیم شدن یک صفحه، چگونگی رفع مشکل آن و جلوگیری از بروز این مسئله در آینده یاری دهد.

چه چیزی باعث یتیم شدن صفحات می شود؟

تا اینجا با معنای صفحات یتیم و ویژگی های آن آشنا شدیم، اما سوال اساسی این است که اصلا چه چیزی باعث یتیم شدن صفحات می شود؟

در واقع باید بگوییم یتیم شدن یک صفحه ممکن است به دلایل تصادفی یا عمدی باشد و از اتفاقات مختلفی در سایت نشات بگیرد.

شایع ترین علت شکل گیری صفحات یتیم، نداشتن فرآیندهایی برای انتقال سایت است. همچنین دیگر عوامل تصادفی که می توانند شما را با خطای صفحات یتیم مواجه کنند، تغییرات ناوبری سایت، طراحی و برنامه نویسی مجدد سایت است.

خزنده هایی که صفحات را از طریق لینک ها پیدا می کنند، قادر به کشف صفحات یتیم نیستند و این موضوع می تواند به سئو سایت شما ضربه بزند.

البته گاهی اوقات صفحات یتیم به طور عمدی ساخته می شوند و برای اقداماتی مثل فرود تبلیغاتی و پولی استفاده می گردند. سئوکار یا مدیر وب سایت این امکان را دارد که برخی صفحات را از دید مخاطبان و موتور جستجو پنهان کند، اما آیا چنین کاری توصیه می شود؟ خیر!

در واقع موتور جستجوی گوگل Orphan Pages را به عنوان یک عامل مخرب سئو سایت معرفی می کند و تاثیر منفی آن بر بهینه سازی سایت را گوشزد کرده است. به این دلیل که موتور جستجو به کمک لینک های موجود در صفحه و همچنین نقشه سایت شما، اقدام به ارزیابی تمام صفحات کرده و آن ها را رتبه بندی می کند؛ پس اگر صفحه ای را ایجاد کرده و فراموش کنید که از جای دیگری در سایت خود به آن پیوند بدهید، رتبه مربوط به آن صفحه را از دست خواهید داد.

چرا صفحات یتیم برای سئو مضر هستند؟

همانطور که در بالا اشاره شد، اولین خطای صفحات یتیم این است که به سختی توسط موتور جستجو ایندکس می شوند.

خزنده هایی که از طریق لینک ها وارد صفحات مختلف سایت شما می شوند، برای ورود به صفحات یتیم هیچ لینکی در اختیار ندارند. زمانی که صفحه جدیدی را به سایت خود اضافه می کنید و مطالبی را در آن نشر می دهید، لازم است از صفحات دیگر به آن محتوا لینک بدهید تا از این طریق صفحه جدید خود را به گوگل معرفی کنید.

زمانی که هیچگونه لینک داخلی برای یک صفحه وجود ندارد، به نظر می رسد مطالب آن صفحه اهمیت کمی دارند، پس موتور جستجو زحمت کشف و ارزیابی آن ها را به خود نمی دهد چون معتقد است اگر محتوای مفیدی در یک صفحه وجود داشته باشد، قطعا در صفحات دیگر لینک می شود.

با این تفاسیر حتما متوجه شده اید که صفحات یتیم برای موتور جستجو و کاربران اینترنت مانند موجودی نامرئی هستند که راه ارتباطی با آن ها ندارند.

علاوه بر این وجود صفحات یتیم می تواند به تجربه کاربری سایت لطمه بزند و مطالبی که واقعا برای کاربر مفید هستند، را از دسترس او خارج کند. از طرف دیگر صفحه یتیم از آنجا که به صفحات دیگر سایت متصل نیست، نرخ پرش را افزایش می دهد.

کاربرانی که با داشتن URL صفحه وارد آن می شوند، پس از مطالعه محتوا هیچ لینکی برای مشاهده بخش های دیگر همان سایت ندارند؛ بنابراین چاره ای ندارد جز اینکه صفحه را ترک کنند. درحالی که اگر در هر یک از صفحات لینک های داخلی قرار داده شوند، کاربر مدام در سایت می چرخد. به این ترتیب می بینید که صفحات یتیم در افزایش نرخ خروج و کاهش نرخ تبدیل نقش دارند.

چگونه صفحات یتیم را پیدا کنیم؟

برای اینکه هرچه زودتر Orphan Pages را شناسایی کرده و برای غلبه بر خطای صفحات یتیم اقدام کنید، لازم است لیستی از URLهایی که موتور جستجو قابلیت خزیدن در آن ها را دارد، گردآوری کنید. سپس این لیست باید با URLهایی که کاربران سایت مشاهده می کنند، مقایسه شود. این کار ممکن است کمی دشوار به نظر برسد، اما نگران نباشید؛ در زیر راهنمای کامل پیدا کردن صفحات یتیم ذکر شده است:

لیست کردن crawlable links

ابزارهای متعددی وجود دارند که می توانند به شما در مشاهده URLهای قابل خزیدن (crawlable links) کمک کنند. یکی از بهترین این ابزارها سایت Ahrefs است. شما می توانید با ورود به این سایت و ایجاد حساب از امکانات Ahrefs Webmaster Tools به صورت کاملا رایگان بهره مند شوید.

برای پیدا کردن این URLها وارد بخش حسابرسی سایت شوید و روی ایجاد پروژه جدید کلیک کنید. سپس تب منابع URL را باز کرده و بک لینک ها را به عنوان منبع URL علامت بزنید. ادامه دستورالعمل ها را دنبال کنید و در نهایت خزیدن را اجرا کنید. نتایج به دست آمده از Page Explorer را ذخیره نمایید. این سند در مراحل بعدی به کار گرفته خواهد شد.

پیدا کردن urlهای دارای بازدید

در مرحله بعدی از برطرف کردن خطای صفحات یتیم، باید لیستی از URLهایی که توسط کاربران بازدید می شوند را جمع آوری کنید. برای این کار راه های مختلفی وجود دارد اما به عنوان یک روش آسان و سریع پیشنهاد می کنیم از منابع داده ای که به آن دسترسی دارید، استفاده کنید. فایل های داده ای از آن جهت که توسط سرور ثبت می شوند دقت بیشتری دارند. بسته به نوع سرور می توانید به یکی از سه روش زیر URLهای دارای بازدید را پیدا کنید:

  • دسترسی به فایل های گزارش آپاچی (لینوکس)
  • دسترسی به فایل های گزارش NGINX (لینوکس)
  • دسترسی به فایل های گزارش IIS (ویندوز)

پیدا کردن URLهای دارای بازدید از طریق گوگل آنالیتیکس راهی ساده تر است که برای همه سرورها موثر خواهد بود. در این شیوه ابتدا باید وارد حساب Data Studio خود شوید و یک گزارش جدید ایجاد کنید. سپس Google Analytics را به عنوان منبع داده خود علامت بزنید و حسابی که می خواهید بررسی شود را انتخاب کنید.

ویژگی GA4 را انتخاب کرده و منبع داده را روی آن تنظیم کنید. پس از آن باید روی Page path کلیک کرده و متریک را نیز روی Views تنظیم کنید. با قرار دادن حالت مرتب سازی روی ترتیب نزولی و انتخاب محدوده زمانی پیش از زمان نصب GA4 می توانید نتایج را مشاهده کنید.

در نهایت کافی است با کلیک روی Export فایل گزارش را ثبت کنید. بعد از اینکه گزارش URLهای دارای بازدید را دریافت کردید می توانید با کمک Data Studio موارد تکراری را پاکسازی کنید.

چگونه صفحات یتیم را تعمیر کنیم؟

پس از اینکه URLهای قابل خزیدن و URLهای دارای بازدید را لیست کردید، زمان آن رسیده است که این دو گروه را به هم متصل کنید. برای این کار در Google Sheets یک برگه جدید باز کرده و ۳ تب با عنوان های crawl، hits و cross ایجاد کنید.

در تب اول تمام crawlable links را جایگذاری کنید و در تب دوم نیز remaining URLs را قرار دهید. با وارد کردن تابع زیر در تب سوم کار تمام می شود:

=UNIQUE(FILTER(hits!A:A, ISNA(MATCH (hits!A:A, crawl!A:A, 0))))

برخی از سئوکارها دچار این اشتباه می شوند که لینک های داخلی را به تمام صفحات یتیم سایت ارجاع می دهند، در حالی که در ابتدای مطلب نیز گفتیم که همه صفحات یتیم اتفاقی ایجاد نمی شوند. بنابراین دلیلی ندارد صفحه یتیمی که عمدا و برای مقاصد مختلفی طراحی شده است، را درست کنیم.

چگونه از یتیم شدن صفحات جلوگیری کنیم؟

به دلیل زمان بر بودن و پیچیده بودن فرآیند رفع مشکل Orphan Pages بسیاری از صاحبان وب سایت ها ترجیح می دهند به مرور زمان این صفحات را شناسایی و با لینک سازی داخلی برای آن ها، مشکل را رفع کنند. در ادامه چند تا از مهم ترین راه های جلوگیری از یتیم شدن صفحات قید شده است:

  • صفحات یتیم با محتوای یکسان یا مشابه با صفحه دیگری باید ادغام شوند. این به معنای ادغام محتوا و هدایت URL یتیم به صفحه دیگر است.
  • صفحات یتیمی که هیچ ارزشی برای بازدیدکنندگان ندارند و به طور اتفاقی ایجاد شده اند، باید حذف شوند.
  • هنگامی که قصد مهاجرت سایت را دارید با برنامه عمل کنید. شما می توانید با هدایت صفحات قدیمی به نسخه های جدید با تغییر مسیر 301 از لینک های شکسته و سردرگمی در وب سایت خود جلوگیری کنید.
  • یک ساختار سایت مناسب انتخاب کنید. ایجاد پیوند به صفحات جدید به صورت دستی احتمال خطا دارد و ممکن است برخی صفحات را از یاد ببرید. اما با کمک ساختارهای مناسب، وردپرس به صورت خودکار بک لینک داخلی از صفحه اصلی ایجاد می کند و هیچ صفحه ای بدون لینک باقی نمی ماند.

نتیجه گیری

صفحات یتیم مانند جزایر سرگردانی در فضای اینترنت هستند که به حال خود رها شده اند و هیچکس به آن ها دسترسی ندارد. این صفحات به دلیل اینکه هیچ لینک داخلی دریافت نکرده اند، برای خزنده های گوگل و کاربران اینترنت نمایش داده نمی شوند. اگر به سئو سایت خود اهمیت می دهید لازم است خطای صفحات یتیم را جدی بگیرید و برای تعمیر آن ها اقدام کنید. وجود صفحات یتیم می تواند روند رتبه گیری و افزایش ترافیک سایت شما را دچار اخلال کند. در این مطلب تلاش کردیم راه های پیدا کردن صفحات یتیم و نحوه تعمیر آن ها را به شما عزیزان آموزش دهیم.

 

  • FNS

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی