آموزش سئو و بهینه سازی سایت

آموزش سئو , سئو سایت

آموزش سئو و بهینه سازی سایت

آموزش سئو , سئو سایت

پیوندها

نکات مهم تگ meta description در سئو سال 2018

چهارشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵ ق.ظ

متا تگ توضیحات یکی از مهم ترین متا تگ های سئو می باشد. نحوه نوشتن توضیحات متا (meta description) به صورت کاملا بهینه، امری بسیار مهم در مباحث آموزش سئو می باشد که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

در سال 2016، Christopher Ratcliff دستورالعملی فوق العاده درباره متا تگ توضیحات در سایت Search Engine Watch نوشت.

بیشتر مطالب آن مقاله هنوز هم مفید و قابل استفاده است. مثال های خوب و بدی که Chris بررسی کرده بود هنوز عالی هستند و حتی بعد از گذشت دو سال، یکی از بهترین گزینه ها برای نوشتن متا تگ توضیحات، مراجعه به نکات مطرح شده در همین چک لیست است.

چک لیست بهینه سازی متا تگ توضیحات

  • کلمات کلیدی: مهمترین کلمات کلیدی صفحات وب را در متا تگ دیسکریپشن بیاورید. اگر کلمات جستجو شده در اسنیپت (snippet) وجود داشته باشند، موتورهای جستجو معمولاً آنها را bold می کنند.
  • متن های با معنی و قابل خواندن بنویسید: این کار کاملاً ضروری است. پر کردن متا تگ توضیحات با عبارات کلیدی فراوان روش خوبی نیست و مخاطبان فکر می کنند محتویات سایت شما اسپم است. مطمئن شوید که متا تگ توضیحات مثل جملات طبیعی و غیر ماشینی (نوشته شده توسط انسان) به نظر برسد.
  • متا تگ توضیحات را مانند یک آگهی تبلیغاتی برای صفحه وب خود در نظر بگیرید: تا حد امکان متا تگ توضیحاتی بنویسید که مرتبط با موضوع بوده و توجه مخاطب را جلب کنند. توضیحات باید حتماً با محتوای صفحه مطابقت داشته و البته تا آنجا که ممکن است جذاب هم باشند.
  • اندازه: تگ meta description نباید از 135 تا 160 کاراکتر طولانی تر باشند (البته گوگل اخیراً اسنیپت های طولانی تر را هم آزمایش می کند). موتورهای جستجو قسمت انتهایی متا تگ دیسکریپشن طولانی تر را حذف می کنند، بنابراین عبارات کلیدی مهم را نزدیک به قسمت ابتدایی قرار دهید.
  • متا تگ دیسکریپشن را کپی نکنید: این متا تگ سئو هم باید مثل تگ عنوان (title tag)، برای هر صفحه متفاوت از صفحات دیگر نوشته شوند. گوگل ممکن است شما را به خاطر کپی کردن و داشتن تعداد زیادی تگ description تکراری جریمه کند.
  • شاید بتوانید از ریچ اسنیپت ها (rich snippet) استفاده کنید: به کمک نشانه گذاری schema می توان اجزای مختلفی به اسنیپت ها اضافه کرد تا جذاب تر شوند (مثلاً امتیازدهی ستاره ای یا star ratings، رتبه بندی توسط مشتریان، اطلاعات محصول، مقدار کالری و …)

اما این حوزه هم مثل کل دنیای جستجوی اینترنتی دائم در حال تغییر است. کپی رایترها (copywriters) و بازاریابان سئو باید همیشه در حال هماهنگ شدن با شیوه نمایش SERP باشند که دائماً برای نمایشگرهای انواع سیستم های مختلف تکامل پیدا می کند و همچنین به الگوریتم گوگل که مرتباً تقویت می شود توجه داشته باشند.

روش نمایش متا تگ دیسکریپشن در گوگل هر روز بیشتر از قبل غیر قابل پیش بینی می شود. در حال حاضر ممکن است بین نتایج مختلف نمایش داده شده، اختلافات بسیار زیادی از نظر حداکثر طول تگ description بینیم. گاهی هم ممکن است گوگل به صورت خودکار متا توضیحات را اصلاح و یا اصلاً تگ description جدیدی تولید کند. با ظهور قابلیت هایی مانندanswer box گوگل و carousel گوگل، امروزه حتی شاهد SERP هایی با توضیحات بسیار کمتر هستیم.

اجازه دهید با چند مثال، بهترین شیوه نوشتن متا تگ دیسکریپشن در سال 2018 را بررسی کنیم.

متا تگ توضیحات چیست؟

متا تگ description قطعه متن کوتاهی است که در HTML صفحه وب درج شده است.

تگ meta description خوب، معمولاً درباره اطلاعاتی که در تگ عنوان وجود دارد توضیحات بیشتری ارائه می کنند و هدف آن ترغیب کاربر برای کلیک کردن است. متا تگ description ممکن است محتوای صفحه مربوطه را برای کاربر شرح دهند:

meta description چیست,تگ description در سئو,تگ meta description

گاهی اوقات هم توضیحات کلی تری درباره سایت ارائه می دهند:

متا تگ توضیحات,متا تگ توضیحات چیست,متا تگ های سئو

و در مورد محصولی از یک برند خاص، ممکن است شامل توضیحاتی کلی درباره آن برند باشند:

متا دیسکریپشن چیست,نحوه نوشتن توضیحات متا

تگ meta description را معمولاً به صورت متن خاکستری که در صفحه نتایج جستجو، زیر URL نمایش داده می شود می بینیم. هنگام به اشتراک گذاری صفحات در شبکه های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک هم تگ meta description ظاهر می شوند. 

در ضمن می توان تگ meta description را اختصاصاً برای فیس بوک یا توییتر بهینه سازی کرد (به ترتیب با استفاده از نشانه گذاری Open Graph و یا Twitter Cards).

اندازه قابل قبول تگ description همیشه در حال تغییر است

تا همین اواخر، روش کار استاندارد گوگل این بود که محدودیتی نسبتاً قابل پیش بینی برای طول متا تگ description در نظر بگیرد. همانطور که در آخرین بند مطالب Chris خواندیم، معمولاً می توان انتظار داشت که توضیحات از حدود کاراکتر 135 تا 160 به بعد حذف شوند. ولی حالا دیگر چنین قانونی وجود ندارد:

meta description چیست,تگ description در سئو,تگ meta description

در SERP های فوق (برای عبارت “best baby led weaning foods”) متا توضیحی برای Netmums به طول حدود 330 کاراکتر می بینیم و توضیحات کوتاهتری هم هستند که کم و بیش همان طول کلاسیک 135 تا 160 کاراکتر را دارند.

از این مثال ها می توانیم نتیجه بگیریم که الگوریتم گوگل مفید بودن متا تگ description را ارزیابی می کند، و اگر احتمال بدهد که یک متا توضیح می تواند پاسخی برای سؤال کاربر داشته باشد، مقدار بیشتری از آن را نمایش خواهد داد.

در مثال های بالا نتیجه مربوط به Mother & Baby را هم مشاهده می کنیم که نویسنده آن را بر اساس همان محدودیت 135 تا 160 کاراکتری نوشته است. به نظر من Mother & Baby در بین تگ meta description بالا بیشتر از همه متقاعد کننده هم هست و بیش از سایر مثال ها وسوسه ام می کند که رویش کلیک کنم. ولی در کل این صفحه نتایج به وضوح نشان می دهد که در حال حاضر بازاریابان می توانند گزینه توضیحات طولانی تر را هم امتحان کنند.

تفاوت بین موبایل و دسکتاپ

اما در مورد نتایج جستجو در تلفن های همراه که صفحه نمایش کوچکتری دارند، آیا گوگل درباره طول متا تگ description سخت گیرتر است؟ آیا می توان مطمئن بود که موتور جستجو می خواهد بیشتر فضای موجود را به لینک ها و عناوین اختصاص دهد؟

بیایید همان نتایج جستجوی بالا را با نحوه نمایش آنها در SERP های تلفن همراه مقایسه کنیم.

meta description چیست,تگ description در سئو,تگ meta description

پاسخ کوتاه این است: حداقل در مورد این جستجوی خاص، بین صفحه نمایش موبایل و دسکتاپ تفاوت زیادی در نحوه نمایش متا تگ description توسط گوگل وجود ندارد.

البته باید توجه داشت که بررسی ما فقط شامل جستجوی یک عبارت، در یک حوزه خاص، و فقط در چند پلتفرم (تلفن همراه و دسکتاپ) است؛ ولی با همه اینها می تواند بسیار کمک کننده باشد. دو مورد از متا تگ توضیحاتی که در SERP های دسکتاپ بیشترین اندازه را داشتند، در تلفن همراه نیز همان اندازه را دارند.

اما قطعاً نمی توان گفت که گوگل در مورد SERP سیستم های همراه و دستی (handheld) اصلاحاتی انجام نمی دهد.

در مورد Mother & Baby (که خیلی خوب هم نوشته شده) تنها چند کاراکتر (شامل کلمات “finger friendly. Say no more, we’ve got all the answers, including”) حذف شده است. با مطالعه کد منبع می توانیم بهتر به نحوه کار گوگل پی ببریم.

در این مورد، گوگل درباره حذف قسمت انتهایی متا تگ توضیحات نشانه گذاری شده بسیار هوشمندانه عمل می کند تا کفه ترازو به سمت قسمتی از متن صفحه باشد که تعدادی کلیدواژه را در بر دارد. این کار هم در دسکتاپ، و هم با شدت کمی بیشتر در تلفن های همراه انجام می شود.

اما قانون کار به این سادگی نیست که بگوییم در تلفن همراه توضیحات باید کوتاه تر باشند. همانطور که در مثال های قبلی دیدیم، اگر متا تگ description برخی عبارات کلیدی مرتبط را در بر داشته باشند و یا بتوانند به سؤال کاربر پاسخ دهند، گوگل حتی در تلفن همراه هم اسنیپت های طولانی تری را نمایش خواهد داد.

متا تگ description در عصر rich features

مشخص است که توانایی گوگل در تشخیص هدف کاربران دائماً در حال بهبود است.

الگوریتم گوگل قبل از تصمیم گیری درباره اینکه چه مقدار از طول اسنیپت توضیحات را نمایش دهد، درباره هدف کاربر قضاوت می کند. اما این امکان هم وجود دارد که تصمیم بگیرد rich feature های زیادی را در SERP بگنجاند: answer box گوگل، نمودارهای حاوی اطلاعات و همچنین برخی اجزا در داخل و اطراف خود تگ meta description، مثلاً امتیازدهی ستاره ای و …

همانطور که چندی پیش در مقاله ای درباره دیده شدن (visibility) در SERP های امروز توضیح داده ام، نمایش این rich feature ها توسط موتور جستجو بستگی به کیفیت نشانه گذاری محتوای شما دارد.

نکته جالب توجه این است که هنوز هم تگ meta description اهمیت فوق العاده ای برای تمام rich feature های موجود در SERP ها دارند. در واقع با توجه به تمایل گوگل به نمایش توضیحات طولانی تر، حتی می توانیم بگوییم که توضیحات 300 کاراکتری که خوب طراحی شده باشند هم می توانند دیده شدن و نیز نرخ کلیک (CTR) شما را بهبود بخشند.

گوگل هر روز هوشمندتر می شود، اما زمانی بهترین کارایی را خواهد داشت که محتوای ما به خوبی نوشته و نشانه گذاری شده باشد. رمز موفقیت در تعادل مناسب است، یعنی مطمئن شوید که نشانه گذاری تان توجه اسپایدرها (spiders) را به سمت اطلاعات مرتبط در صفحه شما جلب می کند، و تگ description تان برای کاربر مفید است.

قضاوت نهایی با گوگل است و شاید بر اساس هدف کاربر، به این نتیجه برسد که بخش های دیگری از محتوای سایت مفید تر است، و در نتیجه یک اسنیپت اصلاح شده را نمایش دهد. و اگر ما با زحماتی که برای سئوی درون سایتی (onsite SEO) می کشیم، این گزینه را در اختیارش قرار داده باشیم، کاربران بهترین نتایج را تجربه خواهند کرد.

  • FNS

نظرات (۱)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی