آموزش سئو و بهینه سازی سایت

آموزش سئو , سئو سایت

آموزش سئو و بهینه سازی سایت

آموزش سئو , سئو سایت

پیوندها

بازاریابی ویروسی چیست

جمعه, ۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۸ ق.ظ

در تعریف بازاریابی ویروسی آمده است که اگر شرکت یا سازمانی با ارائه سرویس و یا محصول با پشتیبانی مناسب بتواند مشتری خود را راضی نگه دارد و او را ترغیب به معرفی آن به فردی دیگر کند، در واقع تبلیغ دهان به دهان و یا ویروسی شکل گرفته است.

اما سوال این است که در دنیای اینترنت بازاریابی ویروسی چگونه شکل می گیرد؟ اجازه دهید به این سوال با یک مثال ساده پاسخ دهم :

نیوسئو همواره مقالات آموزشی در زمینه سئو سایت و بازاریابی اینترنتی ارائه می دهد. اگر شما که مخاطب ما هستید از این مقالات رضایت  داشته باشید و آن را از طریق صفحات اجتماعی و یا ایمیل خود به اشتراک بگذارید، برند و سایت ما را به دیگران معرفی کرده اید و در واقع مدل بازاریابی ویروسی را پیاده کرده اید.

می توان از کمپین های تبلیغاتی از طریق ایمیل، استفاده از وبینار، استفاده از پیامک و گفت و گوهای اینترنتی به عنوان رایج ترین نمونه های بازاریابی ویروسی یاد کرد.

انواع بازاریابی ویروسی

همانطور که ویروس ها انواع مختلف و ویژگی های خاصی دارند، بازاریابی ویروسی هم انواع گوناگونی به همراه مشخصات و ویژگی های منحصر به فرد خودشان را دارد :

  • بازاریابی ارزشی

در این مدل، فرد تجربه مثبتی که در مورد استفاده از یک سرویس و یا محصول دارد را در اختیار دیگران قرار می دهد و آنها را تشویق به استفاده از آنها می کند. در صورت داشتن سرویس و یا محصول با کیفیت و منحصر به فرد این روش می تواند به شما کمک شایانی کند تا بتوانید در مدت کوتاهی به صورت تصاعدی مشتریان فراوانی را پیدا کنید و نیز برند خود را بر سر زبان ها بیاندازید. از جمله شرکت های معروفی که از این مدل بهره می برند می توان به آمازون اشاره کرد.

  • بازاریابی حیله ای

در این روش فرد به علت منفعت طلبی شخصی که شرکت برای او در نظر گرفته است، سعی در فروش محصول و یا سرویس دارد و در واقع آگاهی زیادی نسبت به کیفیت آن ندارد. شرکت هایی که از بازاریابی شبکه ای بهره می برند نمونه ای روشن از این مدل هستند.

  • بازاریابی حیاتی

در این مدل، فرد می خواهد تا در تجربیات خود با فردی که به محصول و یا سرویس خاصی نیاز دارد، شریک شود. فرآیند آن به این شکل است که یک فرد در تجربه یک محصول و یا سرویس با فرد دیگری که نیاز به یک محصول دیگر دارد شریک می شود. این روش زمانی پیاده می شود که فرد حس کند محصول یا سرویس معرفی شده با ارزش و با کیفیت است و می تواند با اطمینان آن را معرفی کند. سایت حراج اینترنتی eBay از این روش بهره می برد.

  • بازاریابی مارپیچی

این روش برای شریک شدن در تجربیات مسرت بخش و سرگرم کننده بکار می رود. فرد در این روش تجربیات مسرت بخش و سرگرم کننده خود را در اختیار دیگری قرار می دهد. زیرا تصور می کند که آن فرد به آن ها علاقه مند است و لذت می برد.

  • بازاریابی ناخوشایند

این مدل بازاریابی برخلاف مدل ارزشی عمل می کند. زیرا در آن فرد تجربه منفی و ناخوشایند خود در مورد استفاده از یک محصول یا سرویس را در اختیار دیگران قرار می دهد و سعی می کند دیگران را ترغیب کند که از آن استفاده نکنند. رستورانی را در نظر بگیرید که غذای بی کیفیت و بد مزه ای را به شما ارائه داده است و شما بعد از خروج از رستوران به دوستان و آشنایان خود توصیه می کنید که به آن رستوران مراجعه نکنند.

روش های انتقال بازاریابی ویروسی

  • ارسال از طریق ایمیل
  • دهان به دهان
  • نوشتن محتوای اطلاعاتی در قالب وب که آن را از طریق ایمیل ارسال می کنید.
  • پیام هایی که بین کاربران اینترنتی خیلی سریع پخش می شود.
  • سایت هایی که با در نظر گرفتن پاداش، مشتریان را ترغیب به بازگشت می کنند.

انواع بازاریابی ویروسی,بازاریابی ویروسی,بازاریابی ویروسی چیست

مزایای بازاریابی ویروسی

  • افزایش تعداد مشتریان و رشد زیاد در زمانی کوتاه :

در این مدل بازاریابی مشتری برای شما مشتری می آورد. بنابراین هنگامی که یک فرد عادی و مصرف کننده برای شما تبلیغ می کند، تاثیر و نفوذ بیشتری در افراد دارد و این موضوع کمک می کند در مدت زمان کم به سرعت رشد کرده و مشتری بیشتری بدست آورید.

  • کسب اعتبار و اعتماد در زمانی کوتاه:

این روش بازاریابی همانطور که از نامش مشخص است، به مانند یک ویروس عمل می کند. بنابراین هنگامی که فردی از رضایت و اعتماد خود نسبت به محصول یا سرویس با فرد دیگر سخن بگوید و فرد دوم نیز در صورت رضایت با افراد دیگری سخن بگوید، به سرعت و به صورت تصاعدی افراد زیادی در مورد محصول و سرویس شما سخن خواهند گفت و این کمک می کند که محصول، سرویس و برند شما اعتبار و اعتماد بیشتری را بدست آورد. درست به مانند فردی سرما خورده که خانواده او نیز به این بیماری مبتلا می شوند و طولی نمی کشد که افراد یک محله و یا شهر به این ویروس مبتلا می شوند و بیماری همه گیر می شود.

  • هزینه تبلیغاتی پایین:

شما با تولید یک محتوای با کیفیت و منحصر به فرد و یا ارائه محصول یا سرویس با کیفیت به مشتریان، آنها را به صورت ناخودآگاه ترغیب می  کنید که محتوای شما را به اشتراک بگذارند و یا محصول و سرویس شما را به دیگران معرفی کنند. به همین منظور این روش هزینه پایین تری نسبت به بقیه روش ها دارد.

  • عدم محدودیت در وسعت:

با توجه به بهره گیری از امکانات اینترنت، شما می توانید مشتریانی از سراسر نقاط کشور و دنیا داشته باشید.

معایب و مشکلات بازاریابی ویروسی

  • عدم رعایت کپی رایت:

در این روش امکان کپی برداری از طرح های بازاریابی توسط رقبا وجود دارد.

  • انتشار اسپم:

ایمیل نقش اساسی در بازاریابی ویروسی دارد و به دلیل انتشار ایمیل ها به صورت انبوه، این امکان وجود دارد که توسط نرم افزارهای نصب شده بر روی سیستم های دریافت کنندگان به عنوان اسپم شناخته شود و آن را فیلتر کند.

  •  عدم سنجش:

امکان بررسی و سنجش کاربران در زمان دریافت پیام و نحوه برخورد با آن وجود ندارد.

موفق ترین استراتژی های بازاریابی ویروسی

  • تولید محتوای باکیفیت و یکتا با امکان اشتراک گذاری
  • اجازه دادن به افراد و کاربران برای استفاده رایگان از سرویس و محصول برای مدتی خاص
  • فعالیت مفید و منظم در شبکه های اجتماعی
  • استفاده از ویدئوهای خلاقانه برای اهداف دانش افزایی و اطلاع رسانی
  • ترغیب افراد به عضویت در خبرنامه ها
  • استفاده از صفحات فرود مناسب برای دادن پیشنهادات ویژه
  • بهره گیری از انگیزه و اشتیاق افراد برای همکاری در فعالیت های آموزشی و تولید محتوا
  • استفاده از وبینار یا سمینارهای مبتنی بر وب

در این مقاله سعی شد هرآنچه که در مورد بازاریابی ویروسی باید بدانید را در اختیار شما عزیزان قرار بدهم تا بتوانید در بهبود روند بازاریابی خود از آن بهره ببرید.  البته امکان دارد برای شما دوستانی که این مقاله را مطالعه کرده باشید، این ابهام به وجود آمده باشد که شاید بازاریابی ویروسی که روش حیله ای آن توسط شرکت های شبکه ای پیدا می شود چندان روش مناسبی نباشد که بتوان با دید مثبت به آن نگاه کرد. به همین دلیل باید به شما توضیح دهم که این روش هم مانند سایر روش ها یا ابزارهایی که در زندگی در اختیارمان گذاشته می شود، می توان هم از جنبه مثبت و مفید آن بهره برد یا از جنبه منفی و مضر آن استفاده کرد. انتخاب با شما است. بنده صرفا رسالت آموزشی خود را انجام دادم و فقط قصد دارم هر آنچه در مورد بازاریابی اینترنتی می دانم را در اختیار شما قرار دهم.

منبع: نیوسئو

  • FNS

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی